Recension: Yellowstone (säsong 5) – Så bra är premiären!

• SkyShowtime
Uppdaterad 14 november 2022 kl. 09:11 | Publicerad 13 november 2022 kl. 18:11

Vägen mot makten fortsätter

Nu är äntligen "Yellowstone" säsong 5 här. Insatserna ökar ytterligare när John Dutton motvilligt blir guvernör i ett desperat försök att rädda sin älskade ranch.

Taylor Sheridan
    Kevin Costner, Kelly Reilly, Wes Bentley, Luke Grimes m.fl.

För fyra år sedan landade den första säsongen av Yellowstone – en modern western frontad av Kevin Costnar, skapad av Oscarsnominerade Taylor Sheridan, som på sistone blivit en av vår tids mest flitiga och hyllade seriekreatörer. Sedan dess har även spinoffen 1883 släppts och snart landar en till – 1923 med Harrison Ford och Helen Mirren i huvudrollerna. Att Sheridan har hittat guld är helt enkelt inte öppet för diskussion.

Kevin Costner i "Yellowstone" säsong 5. Foto: SkyShowtime.

John Duttons nya maktkort

Nu har den femte säsongen av Yellowstone premiär och efter att ha smygtittat på det första avsnittet kan jag bara konstatera att vi kan förvänta oss mer av samma vara. Historien tar vid där vi lämnade den. John Dutton (Kevin Costner) ställer upp i guvernörsvalet och vinner – såklart. Han säger att han arbetar för Montanas bästa, men vi som har följt Duttonfamiljen under alla dess år vet bättre. För honom handlar allt om att säkra sin gigantiska mark. Egoist? Javisst! Men vi gillar honom tack vare Costners utmärkta skådespel. Trots sin karaktärs brister är han en fadersfigur svår att tycka illa om, ungefär som Vito Corleone i Gudfadern.

Det är så klart inte den enda likheten med Francis Ford Coppolas älskade klassiker. Duttons är Corleones moderna, amerikanska motsvarighet. Utöver Costner som den vise "maffiabossen", är Beth deras hetlevrade Sonny, krigsveteranen Kayce deras Michael och adopterade, politikern Jamie deras Tom Hagen. En total ripoff som fungerar.

Ser fram emot mer Wes Bentley

Förra säsongen var i mitt tycke den svagaste hittills. Främst eftersom jag inte hade mycket till övers för Rip och Beths löjligt påklistrade familjeliv. Deras relation är det egentligen inte något fel på, men den senaste tidens "mamma, pappa, barn"-konstellation är smärtsamt konstruerad. Synd att slösa bort en så pass bra karaktärer som Beth på det här sättet. Hon har alltid överglänst träige Rip och kommer alltid att göra det.

Av alla karaktärer har min favorit alltid varit Jamie (Wes Bentley). En hämmad och patetisk man, som ständigt strävar efter sin familjs kärlek. Under seriens gång har vi förstått att han har gjort fruktansvärda saker för att "rädda" familjens rykte, man hatar och älskar honom. Inte minst eftersom Bentley är så fruktansvärt bra i sin rolltolkning. Nu när han är nykter sedan en tid tillbaka får världen förhoppningsvis se mer av honom. I den förra säsongen var han med alldeles för lite, nu håller jag tummarna för en total revansch. Alla scener blir helt enkelt snäppet bättre när han syns i rutan.

Yellowstone säsong 5 - recension
Hela familjen samlad. Foto: SkyShowtime.

Smutsiga händer utlovas

Den centrala frågan i den här säsongen kommer givetvis vara Duttons krig med det megaföretag som fortsatt försöker ta över delar av deras mark för att kunna bygga en lyxig semesterort. Vilka kort John kan spela som guvernör återstår att se, men han kommer knappast tveka en sekund med att smutsa ner sina händer ytterligare. Premissen är lovande, det första avsnittet stabilt och jag ser fram emot att ta del av mera.

De två första avsnitten av Yellowstone säsong 5 har premiär på SkyShowtime den 14 november.