Uppdaterad kl. 23:02 | Publicerad 11 februari 2022 kl. 15:02

Netflix sämsta ungdomsfilm får en ännu sämre uppföljare

Ord kan inte beskriva känslorna "Tall Girl 2" väcker i mig, men de är inte bra.

Emily Ting
    Sam Wolfson
    Ava Michelle, Griffin Gluck, Sabrina Carpenter

Första "Tall Girl" var en djärv satsning från Netflix sida. Deras grundtanke var god: låt oss belysa kvinnors hårda skönhetsstandard på ett nytt sätt. Istället för att fokusera på viktnedgång eller en klassisk transformationsberättelse så fokuserar storyn på ett annat "problem" som till skillnad från tidigare nämnda exempel inte kan förändras, nämligen förväntningen att kvinnor inte ska vara långa. Eller rättelse, inte längre än män.

Dessvärre misslyckades skaparna miserabelt med att gestalta denna nya approach. Vår recensent Océanne Texier gav den första filmen en etta i betyg och absolut ingenting i denna dödssynd till uppföljare kan övertala mig att ge något högre.

I "Tall Girl 2" har huvudkaraktären, den 1.86 m långa Jodi (Ava Michelle), nytt självförtroende, är ihop med sin bästa kompis och är till och med måttligt populär efter ha hållit ett rörande tal på skolbalen. Till och med hennes gamla mobbare har satts på plats. Med denna nyfunna styrka provspelar Jodi till skolmusikalen och hör och häpna, hon får rollen. Men det är bara toppen på backen som därefter störtar käpprätt neråt med sedvanlig avundsjuka och komplett ologiska, snudd på fascinerande, bråk om absolut ingenting.

Tall Girl 2 är ett hatbrott mot alla tonåringar. Aldrig förr har jag skådat en film som nedvärderar och simplifierar tonåringars liv och känslor så totalt. Karaktärerna är förlöjligade karikatyrer med endast två känslor: glad och arg. De pendlar mellan dessa stadier som en metronom på ecstasy och triggas igång och lugnas ner av de mest basala saker. När Jodi äter en fin middag med sin pojkvän Dunkers och plötsligt gör slut var jag i all ärlighet tvungen att spola tillbaka för jag förstod inte vad tusan jag hade missat. Och även när jag tittade om så förstod jag fortfarande inte. Manusförfattarna behövde dramatik och de beslöt sig för att parets första "bråk" (det kan inte ens kallas för bråk) räckte för att de skulle göra slut. För att det är ju exakt så omogna tonåringar är!

Resonemangen bakom varje beslut i denna mardröm är katastrofala. Så utbytesstudenten är osäker och utstött? Tvinga honom sjunga karaoke på restaurang! Flickvännen gör slut? Kasta kameran för hundratals dollar som hon gav dig! Manusförfattarna har verkligen gjort allt i sin makt för att framställa ungdomarna som kompletta idioter och de lyckas.

"För dig som gillar att lida"

Tall Girl 2

När det kommer till frågan om den dramaturgiska kurvan så finns det inga verkliga problem eller konsekvenser förutom de minimala som karaktärerna själva är ansvariga för och som aldrig hade hänt om skaparna hade haft lite mer förståelse för målgruppen. Tall Girl 2 är för svag för att stå på egna ben så den har kopierat friskt från de största filmerna i samma genre. Här finns exempelvis pojkvännen som känner sig åsidosatt (Djävulen bär Prada) och de tre (!) snygga killarna som slåss om den alldagliga tjejen (Till alla killar: PS. Jag gillar dig fortfarande). När en referens till La La Land smög sig in för att förhöja det kulturella värdet dog någonting inom mig.

Första filmen borde aldrig ha gjorts, men att andra filmen såg dagens ljus borde straffa någon där ute. Jag vet inte vem men någon måste stå till svars. Istället för att förstöra din dag så rekommenderar jag vår lista på serier som gör dig glad. Men om du gillar att lida så finns "Tall Girl 2" på Netflix.