• 7 x 28 min
21 februari 2022 kl. 19:02

Den amerikanska rymdflottan kämpar vidare.

Steve Carells komediserie om den amerikanska rymdflottan har fått en andra säsong. Efter att USA hamnat i problem på månen fortsätter problemen på jorden i säsong nummer två.

Steve Carell, Greg Daniels
    Steve Carell, John Malkovich, Ben Schwartz, Diana Silvers m.fl

Efter debacklet på månen där Kina plötsligt dök upp är astronauterna tillbaka på jorden. För general Nairds (Steve Carell) del börjar andra säsongen med att han och hans kollegor på den amerikanska rymdflottan, Space Force, ställs inför rätta i Pentagon. Försvarsministern vill ha svar på vad som vad som faktiskt hände på månen och hur det kunde gå som det gick.

Efter utfrågningen i Pentagon fortsätter problemen för Naird, Dr. Mallory och alla andra på huvudkontoret. Tillsammans försöker de lösa alla problem som kommer i deras väg. Oavsett om det handlar om att ha en middag med utsända från Kina, nedskärningar eller hackerattacker. Samtidigt försöker Naird göra sitt bästa med familjen där frun sitter i fängelse och hans dotter missköter skolgången.

Carell och Malkovich får serien att lyfta något

Inför andra säsongen av Space Force ryktades det om att serien skulle läggas ner efter första säsongen. Efter att ha sett seriens andra säsong är frågan om serien faktiskt behövde en till säsong. Premiärsäsongen var inte någon höjdare, men höll ändå någon sorts nivå. Andra säsongen är inte heller någon raket, utan håller ungefär samma nivå som första säsongen. Om inte något sämre till och med och jag har svårt att se att det skulle bli en tredje säsong.

Space Force är som bäst och roligast när den är lite hysterisk och med energi i överflöd. Första säsongens bästa avsnitt hade just mycket av dessa ingredienser. Kaosartade scener och en viss hysteri. I den andra säsongen har tempot till största delen dragits ner något och med det uteblir mycket av humorn. Istället är det fokus på seriens manus och försök på skämt. Tyvärr är dock mansuet allt för bristfälligt och till skillnad från rymdflottans raketer så lyfter inte försöken till skämt.

Hade det inte varit för Steve Carell och John Malkovich så hade serien knappt varit genomlidlig. Nu bidrar båda dessa rutinerade herrar med humor och skratt, bara genom deras närvaro. Carell har humorn i blodet och en tajming som få andra. John Malkovich kan till och med få de mest torra replikerna och tråkigaste skämten att verka kul. Att Carell själv har varit med och gjort serien märks till viss del. Det är nämligen hans karaktär som får majoriteten av seriens roligaste scener. Är det bara hans karaktär som har ett visst djup. Resten är mest statisiter. Eller så är det bara för att ingen annan kommer upp i hans nivå i en serie som aldrig riktigt lyckas lyfta.

Med en stark avslutning på första säsongen hade jag vissa förhoppningar om att en eventuell fortsättning skulle bli bättre än premiärsäsongen. Tyvärr är säsong två av Carells serie Space Force på samma nivå som sin föregångare. Med största sannolikhet är detta slutet för serien.