• 10 x 30 min
28 maj 2020 kl. 18:05

”Space Force” bjuder på påkostad komedi.

Netflix återförenar skaparen bakom ”The Office” med Steve Carell i vad som ser ut att vara streamingjättens dyraste komediserie hittills.

Steve Carell, Greg Daniels
    Steve Carell, John Malkovich, Tawny Newsome, Jimmy O. Yang m.fl.

När Netflix pitchade idéen om "Space Force" till dess skapare och huvudrollsinnehavare, Steve Carell, så bestod den av frågan ”skulle du vilja göra en tv-serie som heter Space Force, vi gillar det namnet på en serie”. Varpå Carell ska ha svarat ”ja, varför inte?” och därefter ringt sin gamla kollega Greg Daniels, som skapade den amerikanska versionen av tv-serien The Office, och ställt samma vaga fråga till honom — som givetvis ville vara med på ett hörn.

Namnet Space Force kommer givetvis från den nya delen av den amerikanska militären som Donald Trump (på riktigt) plötsligt bestämde sig för att skapa. Serien nämner aldrig Trump vid namn, men det är ganska uppenbart att man vill antyda att det är den verklige presidenten som styr USA även i Space Force. Den nya serien följer generalen Mark R. Naird (Carell) som får ansvaret för den nya militärgrenen, som bokstavligt talat ska sikta mot stjärnorna (och landa på månen) i sitt försvar av USA.

Det går definitivt att dra liknelser till serier som "Veep", "For all Mankind" och "The Office" när man ska försöka beskriva vad "Space Force" är för typ av serie. Men faktum är att den nya serien inte riktigt lever upp till samma standard som någon av dessa liknelser — åtminstone inte när det kommer till storyn. Man har däremot lyckats få till en serie som mycket väl kan vara en av de mest påkostade komediserierna någonsin… den ser nämligen supersnygg ut för sin genre.

Space Force lyckas bäst i de avsnitt som känns mer eller mindre fristående, där våra karaktärer försöker överkomma ett avsnittsspecifikt hinder i handlingen. Exempelvis i ett avsnitt när en satellit behöver repareras ute i rymden. När det kommer till general Nairds familjeliv blir det däremot snabbt onödigt krystat, särskilt med tanke på att i princip allt hade gått att stryka utan att resten av serien hade blivit lidande överhuvudtaget. Tyvärr slarvas exempelvis Lisa Kudrow bort i en alldeles för liten roll, trots att hon spelar Carells fru.

Om du däremot, likt jag själv, har någon form av fascination för tv-serier som delvis utspelar sig i rymden… eller bara råkar gilla Steve Carell. Så har Netflix djupa fickor kastat tillräckligt med pengar på Space Force för att göra den första säsongen till en lätt och tillräckligt underhållande bingeupplevelse.