Recension: Your Place or Mine (2023)

Recension: Your Place or Mine (2023)

• 1 tim 49 min
  • Romantik, Komedi
Oskar Gustavsson Klingenstierna
10 februari 2023 kl. 14:02

De bästa vännernas relation sätts på prov

Reese Witherspoon och Ashton Kutcher återvänder till romcom-genren där överraskningarna dessvärre är få. Filmtopps Oskar Gustavsson Klingenstierna har sett filmen som landar på Netflix lagom till alla hjärtans dag.

Aline Brosh McKenna
    Aline Brosh McKenna
    Reese Witherspoon, Ashton Kutcher, Wesley Kimmel, Jesse Williams, Tig Notaro m.fl.

Med "Legally Blonde" (2001), How Do You Know (2010) och senast Home again – kärleken flyttar in (2017) är Reese Witherspoon en återkommande skådis i den breda genren romantiska komedier. I denna film spelar hon den ensamstående mamman Debbie, bosatt i Los Angeles, som har en dröm om att bli författare. Ashton Kutcher, även han ett känt namn i genren, har vi tidigare kunnat se i Just Married (2003) och What Happens in Vegas (2008). Nu ser vi honom som den förmögna New York-bon Peter. Han och Debbie hade ett förhållande för 20 år sedan, men har nu en relation som bästa vänner. Redan där behöver man inte många hjärnceller för att kunna se vilken riktning filmen kommer att ta.

När Debbie vill åka till New York för att gå en kurs i att bli en bättre revisor ställer Peter upp som barnvakt. Likt The Holiday (2006) blir det ett bostadsbyte där det bjuds på klassiska förvecklingar och missöden, som när Debbie inte förstår hur högtalarsystemet fungerar eller när Peter testar sina obefintliga kunskaper i barnpassning. Hans relation till Debbies tioåriga son Jack utvecklas till något fint och scenerna dem emellan är ofta roliga, mycket tack vare Wesley Kimmels skådespeleri som håller hög nivå i barnskådismått mätt. Vi får även stifta bekantskap med Zen (Steve Zahn) som får stå för den excentriska karaktären som så ofta finns med i denna typ av filmer. Generellt bjuds det på bra biroller, inte minst Tig Notaro som ständigt ironisk och Jesse Williams som charmig förläggare.

Recension: Your Place or Mine (2023)

Det är lite för långt mellan skratten

"Your Place or Mine" flödar av förutsägbarhet, som bör betraktas som en huvudingrediens i romantiska komedier. Vissa kanske anser att det är charmen med genren, men till den skaran hör inte jag. För min del blir det fort tråkigt när man inte bjuds på några överraskningar. Det ska dock poängteras att filmen trots det lyckas bjuda på en del skratt – men de kommer alltför sällan.

Vidare hade flera av scenerna kunnat effektiviseras, eller rentav strykas. Mittenpartiet, som ofta är ett kritiskt moment i många filmer, blir här en väldigt lång och seg transportsträcka till finalen. Mitt engagemang för karaktärerna blir efter ett tag kritiskt lågt och dessvärre kan inte Aline Brosh McKennas, som tidigare svarat för manus till Djävulen bär Prada (2006), manus rädda situationen. Det faller tyvärr platt och när eftertexterna börjar rulla är det med en lättnads suck.

Recension: Your Place or Mine (2023)

Kommer säkert att hitta sin publik

Allt som allt är filmen ett tydligt bevis på att genren är en av de svåraste att göra. I höstas såg vi George Clooney och Julia Roberts återvända till genren i deras gemensamma film Ticket to Paradise (2022) som även den fick blandad kritik och som ständigt bevisar att genrens storhetstid tros vara över, men ändå görs det regelbundet nya tappra försök till att skapa något fräscht och unikt. Your Place or Mine kommer säkert att hitta sin publik under de kommande veckorna, men senare drunkna i Netflix digra utbud på originalfilmer.

Filmen finns att streama på Netflix från och med idag, den 10 februari.