• 10 x 30 min
16 november 2021 kl. 18:11

Kyskt och vulgärt på en och samma gång!

I dag har komediserien "The Sex Lives of College Girls" premiär på HBO Max. Filmtopps Eric Diedrichs har sett serien och tycker att den är värd en chans.

Mindy Kaling
    Pauline Chalamet, Amrit Kaur, Alyah Chanelle Scott m.fl.

Vad är det med amerikanarna och college? Överbeskyddande nervösa pappor, hjärndöda sportfånar, finniga rollspelande nördar, den smarta tjejen, bögkompisen, och ett blont isberg till "queen bee". Vi har sett det MÅNGA gånger om. Det är som att amerikanarna är lika kåta på att leka med ungomdsstereotyper som tjejerna i The Sex Lives of College Girls trånar efter att bli av med oskulden.

Men visst är det något särskilt med den här märkliga tiden i människans liv som kantas av pubishår, bröst, mens, målbrott, acne, klumpighet, festande, ångest, glädje. Identitetssökande. Allt är så jäkla mycket. Allt är på blodigt allvar.

I HBO Max nya serie The Sex Lives of College Girls är det mer eller mindre "same same but different" mot tidigare inslag i genren, men med vissa skillnader. Här står en grupp tjejer i fokus och deras behov. Lite som ett komplement till mästerverket Mean Girls, men i college istället för high school och med ungdomar som inte bara är "Netflix-snygga". Ungefär som man kan förvänta sig av en serie skapad av Mindy Kaling.

Gänget går på nakenfest

Man brukar säga att djävulen sitter i detaljerna och här är det väldigt små nyanser som får serien att sticka ut. Som att tjejerna lyfter hantlar i gymmet helt okommenterat, att den som annars hade varit skolans bitch är smartast i klassen, objektifiering av killar, att svarta och bruna kvinnor "får" ha behov. Även om vi i Sverige inte reagerar på detta med mer än en axelryckning är det betydligt mer häpnadsväckande på andra sidan Atlanten, tro mig.

I centrum står nördiga Kimberly (Pauline Chalamet), den aspirerande komikern Bela (Amrit Kaur), kyliga Leighton (Reneé Rapp) och självsäkra Whitney (Alyah Chanelle Scott). De känner inte varandra sedan tidigare men måste snart lära sig att komma överens och tillsammans möta de utmaningar som ungdomens år kan ha att erbjuda – oavsett om det rör college, vänskap, familjen, kärlek eller sex.

I det stora hela gör The Sex Lives of College Girls tillräckligt mycket för att underhålla på en klart godkänd nivå med några vassa avstickare. Som när Bela dreglar över en bild på en ung Stalin och säger "Dude could have been on Riverdale" eller när gänget går på nakenfest… eller när Bela, i sann Seinfeldanda, ligger med en "chuckle fucker". Sämre är det i de gulliga såväl som de mer dramatiska stunderna. Lite för snällt helt enkelt.

The Sex Lives of College Girls går att streama den 18 november på HBO Max.