Recension: Den lilla tygkaninen (2023) – "Sagolik film med hög mysfaktor"

• 44 min
  • Drama, Animation
  • Apple TV+
Oskar Gustavsson Klingenstierna
22 november 2023 kl. 14:11

Familjefilm med jultema

Årets nya julfilmer har börjat trilla in på streamingtjänsterna, nu är det Apple TV+ tur. Denna gång är huvudpersonen en liten pojke som får en kanin i julklapp. Det visar sig senare att kaninen inte är en helt vanlig leksak ...

Jennifer Perrott & Rick Thiele
    Tom Bidwell & Margery Williams
    Phoenix Laroche, Alex Lawther, Helena Bonham Carter, Lois Chimimba m.fl.

Drygt en månad innan julafton släpper Apple TV+ en ny julfilm. Det är barnboksförfattaren Margery Williams roman från 1922 som ligger till grund för filmen. Tidigare i år blev Apple oscarsbelönade för ”bästa animerade kortfilm” för The Boy, the Mole, the Fox and the Horse (2022) som verkligen var en trivsam familjefilm utöver det vanliga. Det återstår att se om de kan följa upp succén.

William (Phoenix Laroche) & Kaninen (Alex Lawther) i "Den lilla tygkaninen". Foto: Apple TV+.

Pojken och hans kanin blir ett oskiljaktigt par

Handlingen relaterar till många andra klassiska filmer. Den utspelar sig i en typisk gammaldags miljö på landet där snön aldrig lyser med sin frånvaro. Den nyinflyttade och nyfikna pojken William (Phoenix Laroche) får ett gosedjur, föreställande en brun kanin (Alex Lawther), i julklapp. Under nätterna får leksakerna i hans lekrum, likt Toy Story (1995), liv. Den vise hästen (Helena Bonham Carter), bilen (Lois Chimimba) och lejonet (Clive Rowe) börjar bekanta sig med kaninen som är det senaste tillskottet i skaran. Det visar sig att kaninen, likt Pinocchio, har en dröm om att någon gång bli en riktig kanin.

Under dagarna har William svårt att få nya kompisar på den nya skolan och hänger i stället med kaninen. Likt Christoffer Robin i berättelserna om Nalle Puh upplever kaninen och William spännande äventyr tillsammans. Ett annorlunda grepp är att filmen övergår till animation när den oskiljaktiga duon ger sig ut på sina eskapader.

Kaninen (Alex Lawther) & William (Phoenix Laroche) i "Den lilla tygkaninen". Foto: Apple TV+.

En sagolik film med hög mysfaktor

Filmen bjuder på det man önskar sig av en julfilm på trekvart. Att kalla det för en julfilm är dock en sanning med viss modifikation. Det är endast de första tio minuterna som utspelas under juletid samt slutet. Mysfaktorn är genomgående hög. Snön yr utanför fönsterna, julklapparna står prydligt uppställda under granen som är beklädd med kulörta kulor och julstrumporna är upphängda på den värmande öppna spisen.

Den enda kritik man kan ha mot filmen är att historien har en brist på originalitet. Visst att romanen var säregen när den gavs ut, 1922, men i dagens ljus finns det en uppsjö av filmer om barn som har en leksak som bästa vän. Blinkningarna till klassiska barnfilmer är tydliga och gör att man känner igen sig. Det går dock inte komma ifrån att det är en charmig familjefilm som sätter den varma och efterlängtade julstämningen.

”Den lilla tygkaninen” går att streama på Apple TV+ från och med onsdagen den 22 november.