Nu på bio

Det senaste på biofronten!

Viaplay Group – allt om bolagets förändring

Viaplay Group – allt om bolagets förändring

  • Viaplay
Emil Oscar Rasmussen
Emil Oscar Rasmussen | Nyhet
14 april 2022
Emil Oscar Rasmussen
Emil Oscar Rasmussen | Nyhet
14 april 2022

Från NENT Group till Viaplay Group?

Nordic Entertainment Group (NENT Group) är medieföretaget som ligger bakom streamingtjänsten Viaplay. I takt med att Viaplay expanderar och tar plats på fler och fler marknader, föreslår nu NENT Group ett varumärkesbyte till Viaplay Group.

Nordic Entertainment Group (NENT Group) är mest känt för Viaplay. Streamingtjänsten har länge varit en marknadsledare i Norden och har de senaste åren tagit klivet in på marknader i totalt 11 länder.

Till följd av den senaste tidens expansion av Viaplay, har NENT Group nu föreslagit ett varumärkesbyte där man avser ändra namn till Viaplay Group. Namnbytet presenteras av NENT Group som ett sätt att tillföra tydlighet och förbättrad synlighet för bolagets varumärke.

I ett pressmeddelande som publicerades den 30 mars 2022, uttalade sig Anders Jensen, NENT Groups vd och koncernchef, om förslaget om varumärkesbyte:

– Vårt föreslagna varumärkesbyte visar exakt vilka vi är: ett snabbväxande internationellt underhållningsbolag. Att bli Viaplay Group kommer att tillföra klarhet, enkelhet och synlighet. Detta kommer i sin tur att göra oss ännu mer attraktiva för partners, investerare och talanger. Den globala streamingmarknaden har aldrig varit så spännande och konkurrensutsatt som nu. Därför är innovation över alla områden, från vår plattform till vårt varumärke, viktig.

Viaplay Group nästa steg i expansionen

Viaplay Group logotyp

NENT Group lanserades 2028, i samband med att det tidigare moderbolaget, Modern Times Group, knoppade av sina tv-, radio- och studioverksamheter. Sedan dess har streamingtjänsten Viaplay blivit NENT Groups utpräglat starkaste varumärke.

Detta beror till stor del på att streamingtjänsten vidgat sitt omfång bortom den nordiska marknaden och lanserats i totalt 11 länder i Europa och USA. Expansionen kommer dessutom att fortsätta de närmaste åren, då Viaplay lanseras i Storbritannien redan under 2022 och i Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz i slutet av 2023.

I skrivande stund är streamingplattformen tillgänglig i följande länder: Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Nederländerna och USA.

NENT Group har satt som målsättning att Viaplay ska ha 12 miljoner abonnenter i slutet av 2025. Viaplay är redan NENT Groups starkaste varumärke och med tanke på att expansionen beräknas fortsätta de närmaste åren är förslaget om namnbyte ett naturligt steg i utvecklingen.

Som Anders Jensen betonar är den globala streamingmarknaden mer konkurrensutsatt än någonsin tidigare och den enlighet som eftersträvas med förslaget om varumärkesbyte kan mycket väl uppnås med namnet Viaplay Group. Alla som känner till Viaplay är inte medvetna om att det är NENT Group som ligger bakom streamingtjänsten, men det kommer knappast råda någon förvirring kring vilken streamingtjänst som Viaplay Group har en koppling till.

Det krävs för att Viaplay Group ska bli verklighet

För att varumärkesbytet ska bli verklighet krävs ett godkännande av bolagets aktieägare. De kommer att ha möjlighet att godkänna eller stoppa namnbytet under NENT Groups bolagsstämma den 18 maj 2022.

Så påverkas övriga verksamheter

NENT Group har flertalet övriga varumärken utöver Viaplay, inom exempelvis radio- och reklamförsäljning. Även dessa kommer att byta namn om förslaget går igenom – radioverksamheten till Viaplay Group Radio och reklamförsäljningsgrenen till Viaplay Group Ad Sales.

NENT Group är i dagsläget börsnoterat på Nasdaq Stockholm under tickern "NENT B". Del av förslaget om varumärkesbytet inkluderar även ett namnbyte på företagets ticker, från "NENT B" till "VPLAY B".

Mer läsning:

NÄSTA ARTIKEL