Trailer till Pojkar – Viaplays danska dramaserie

Pojkar (säsong 1)

• 7 x 22 min
  • Viaplay
13 augusti 2022 kl. 14:08

En gosskör med ett hemligt mörker.

Till ytan ser det ut att vara en helt vanlig grupp körpojkar som hänger tillsammans. Men under den skjortklädda fasaden döljer sig något som ingen vill prata om. Viaplays dramaserie "Pojkar" får en att sitta som på nålar under hela säsongen.

Jonas Risvig
    Sylvester Byder, Viktor Hjelmsø, Dar Salim, Karoline Hamm m.fl

På söndagar står pojkkören Logos i kyrkan, klädda i vita skjortor, och sjunger fina sånger om Gud och livet. Men alla andra dagar ägnar sig den slutna pojkgruppen åt betydligt mer förbjudna nöjen, med en hel del fester och farliga intagningsprov. I spetsen finns ledaren Nikolaj som är respekterad och aktad av alla.

Samma kväll som en ny rekryt döps in i gruppen drunknar en av Logos medlemmar och sätter gruppens sammanhållning på prov. Medlemmen var ledaren Nikolajs bästa vän Lasse. Men vad som faktiskt hände Lasse är det ingen som vill prata om. Det får Lasses före detta flickvän Leo att vilja gräva mer i Logos och tar hjälp av Nikolajs barndomsvän, som flyttat tillbaka till staden.

Intensiva skådespelarinsatser höjer serien.

Det måste vara något särskilt i det danska dricksvattnet, eller något. För det är sällan som danskarna misslyckas med att göra bra och spännande serier. Bara de senaste åren har grannlandet kastat ut serier av högsta klass. Ta bara Kastanjemannen, The Rain eller Blodsbröder som exempel. Nu kommer danskarna med ännu en imponerande serie. Även om den kanske inte riktigt når upp i samma nivå som vissa andra produktioner så är det en serie som får en att sitta som på nålar under större delen av de åtta relativt korta avsnitten.

Med det sagt har serien inte bara höga toppar, utan även något djupare dalar. Något som gör att betyget dansar mellan en trea och en fyra. I grunden är det en riktigt spännande och välskriven serie som både bjuder på överraskande twister och intensiva scener. Men den lider också av onödiga och ointressanta transportsträckor och inslag. Detta trots att avsnitten bara ligger runt 20–25 minuter. Efter ett par avsnitt är det inte lika spännande när skådespelarna intensivt tittar bort i horisonten och funderar. Samtidigt är det vissa saker som man aldrig riktigt får förklaring till eller svar på.

Det som utmärker serien mest är nog ändå dess intensiva och imponerande skådespelarinsatser. Det är få skådespelare i serien som inte gör det bra, men två som absolut måste lyftas är Dar Salim (Game of Thrones, Darkland) som spelar Mikael och Viktor Hjelmsø som spelar Nikolaj. Den sistnämnda kan inte ses som något annat än en dansk version av Gustav Lindh. Dar Salim som vi i Sverige bland annat sett i Springfloden är lika känslokall och skräckinjagande som alltid. Båda med lika intensiva roller och insatser som till slut höjer en redan bra serie till en stark fyra i betyg.

Danskarna verkar inte kunna göra dåliga tv-serier. Därför hoppas jag innerligt att den danska filmbranschen får ordning på sina arbetsförhållanden, för det är verkligen riktigt bra produktioner som kommer från det lilla grannlandet. "Pojkar" är inget undantag, utan en serie som med sina korta avsnitt välkomnar till sträcktittning och som stundtals är svår att slita sig från.

"Pojkar" har premiär på Viaplay den 14 augusti.