Det som göms i snö säsong 2

Det som göms i snö (säsong 2)

• 5 x 42 min
  • Viaplay
Uppdaterad kl. 20:09 | Publicerad 18 september 2021 kl. 18:09

”Det som göms i snö” bjuder på årets bästa svenska tv-säsong hittills

Robert Gustafsson fortsätter att leverera på högsta nivå, i en av karriärens tveklöst bästa och mest gripande roller. Den andra säsongen av ”Det som göms i snö” skruvar dessutom upp insatserna för alla andra karaktärer på både imponerande och förlösande sätt.

Aron Levander, Hans Jörnlind, Leif GW Persson
    Robert Gustafsson, Ia Langhammer, Samuel Fröler m.fl.

Inför den första säsongen av Det som göms i snö så var det mycket snack om att Leif GW Persson låg bakom idén för serien. Han ska exempelvis ha bidragit med de verkliga fallen som båda säsongerna delvis kretsar kring, men verkar i övrigt mest ha agerat mentor åt produktionen — som trots allt har legat i manusförfattarna Aron Levander och Hans Jörlinds händer.

Grundidén som manusförfattarna fått springa vidare med, sägs ha varit faktumet att när svenska poliser går i pension och lämnar in sitt tjänstevapen (i verkligheten) så har det aldrig avfyrats under hela ens karriär inom polisen. Frågan är alltså; går det att göra en riktigt bra ”kriminalare” där spänningen ligger mer i det mentala än genom en rad biljakter och skottlossningar? I Det som göms i snö får vi utan tvekan ett bevis på att det går alldeles utmärkt, så länge du har ett riktigt bra manus och skådespelare som får chansen att verkligen skådespela.

En av karriärens otäckaste roller

Det som göms i snö säsong 2
Robert Gustafsson och Samuel Fröler. Foto: Viaplay.

Handlingen kretsar även den här gången kring polisen Peter Wendel, spelad av Robert Gustafsson. Hans kalla fall-grupp dras in i en ny utredning, när det visar sig att en mördad polis av någon anledning hade begärt ut samma gamla fall som Peter och gruppen tidigare försökt lösa. Frågan är bara varför? Det är egentligen den enda fråga Peter blir ombedd att besvara, men precis som under den första säsongen så får gruppens gedigna gräv och spaningsjobb givetvis fram något helt annat.

Vändningarna i handlingen är välskrivna och kommer säkert i många fall, åtminstone delvis, kunna listas ut av tittare i förhand. Men aldrig på ett sätt som känns som att produktionen ser ned på sin publik. Snarare blir känslan nästan att vi löser fallet tillsammans med Peter och Barbro (en helt fantastisk Ia Langhammer), som i realtid många gånger får sitta och fundera sig fram till lösningen — som aldrig är enkel, men ändå oftast går att klura ut för den uppmärksamme.

När det kommer till delen av den nya säsongen som är delvis baserad på verkliga händelser, så gör Samuel Fröler en av sin karriärs mest otäcka roller. Jag vill däremot inte avslöja för mycket här, utan låter hemskheterna istället skölja över er som tittar med så lite förvarning som möjligt… vilket gör det hela lite extra otäckt. Även den unga skådespelerskan Inez Dahl Torhaug får mycket att arbeta med.

Avslutningsvis. När alla skådespelares fina prestationer paras ihop med ett välskrivet manus (från början till slut), kombinerat med ett ruggigt snyggt foto — så lyckas Det som göms i snö faktiskt stå ut ur mängden (på ett positivt sätt) i den annars så fullproppade kriminalgenren. Det råder ingen tvekan om att fortsättningen av Peter Wendels historia är välspenderad TV-tid.

Det som göms i snö går att streama på Viaplay den 19 september.