Uppdaterad 08 juli 2022 kl. 15:07 | Publicerad 06 juli 2022 kl. 14:07

En hejdundrande trevlig stund i biomörkret

I dag är det premiär för "Thor: Love and Thunder". Filmtopps Nathalie Leth har sett Chris Hemsworth svinga sin hammare med kraft och lust.

Taika Waititi
    Taika Waititi, Jennifer Kaytin Robinson
    Chris Hemsworth, Natlie Portman, Christian Bale, Russell Crowe, Dave Bautista, Taika Waititi, Chris Pratt, Karen Gillan m.fl.

I Marvels ständigt expanderande universum talas det ofta om superkrafter. Somliga är starka som björnar medan andra kan flyga som örnar. Superkraften som tilldelats Thor: Love and Thunder är dess humor. Många gånger skrattar till och med jag, som svårflirtad surtant, ända från maggropen! Varje skådespelare, från Chris Hemsworth och Natalie Portman till minsta lilla get, har anammat sin roll till fullkomlighet i denna skrattframkallande och färgstarka galenskapsfärd genom sitt livs äventyr som de bångstyriga rymdvikingar de är.

Men precis som ljusets förkämpar tar i ända från tårna så gör såklart mörkrets herravälde, med ingen mindre Christian Bale i toppen, sitt yttersta i samma grader. Christian Bale är inget annat än världskänd för att fullkomligt absorbera de roller han tar sig an och återigen kan vi se honom uppsluka varenda skugga av mörker när han spelar skurken Gorr.

Från skratt till det mörkaste av allvar

Thor: Love & Thunder
Chris Hemsworth i "Thor: Love & Thunder". Foto: Disney.

Men varje hjälte har, precis som den här filmen, sin egen kryptonit. Mellan skrattsalvorna upplever vi det allra mörkaste av allvar. Det är kraftigt märkbart när filmen vill skifta ton då enorma tsunamivågor av ren och skär misär sköljer över oss innan vi snabbt som blixten ska glömma allt det onda genom att flippa ännu en glättig regnbågspannkaka rätt i plytet på oss. Det kan vara rätt så distraherande.

Som varje recension om varje Marvelfilm de senaste fem åren, om inte längre, talar om så är detta ännu en ”copy paste” av ett hjälteäventyr vi har råd att missa. Det erbjuds inget nytt mer än att en skurk ställer till oreda och hjälten är där för att sätta var sak på sin plats i rättvisans namn. Det är säkert vad varje popcornmumsande biobesökare förväntar sig och det är vad varje biobesökare kommer att få.

Chris Hemsworths ståtliga rumpa

Det som överhuvudtaget gör Thor: Love and Thunder sevärd är dess charmiga glimt i ögat, Chris Hemsworths ståtliga rumpa och alla de skratt som tidigare utlovats i början av recensionen. Om du inte sätter ribban högre än så kommer du att ha en hejdundrande trevlig stund i biomörkret.