11 mars 2022 kl. 14:03

"Norsk dramaserie som inte imponerar"

Från Norge kommer nu dramaserien "Världen är min". Filmtopps recensent Jonathan Smeds har sett det först avsnittet, som lämnar mer att önska av en uttjatad och trött story.

Øyvind Holtmon
    Amy Black Ndiaye
    Amy Black Ndiaye, Lars Vaular, Siri Black Ndiaye, Tinashe Williamson, Helene Bergsholm m.fl

"Världen är min" handlar om Odile, en norsk kvinna uppvuxen i en familj med afrikanskt ursprung och som nyligen fyllt trettio år. Hon hänger mycket i en studio med sin bästa kompis Stian och spelar in musik som hon aldrig släpper. Alla andra i en hennes umgängeskrets börjar kliva in i en fas i livet som Odile gärna undviker, fylld av barnfamiljer och parmiddagar, samtidigt som hennes flickvän Sophie vill att de ska börja stadga sig. Inte hjälper det heller att hennes pappa, som inte vet att hon är lesbisk, vill att Odile ska börja träffa en kille.

Det finns en del inslag som gör serien intressant. Kulturkrocken mellan den livsstil Odile vill ha och den som resten av hennes familj lever skapar en viss konflikt, bland annat nämns det att hon inte bör dricka alkohol eftersom resten av familjen är troende muslimer. Inte heller Sophies drömmar om att flytta ihop och börja leva ett mysigt parliv är något som lockar för Odile, och det verkar som att det kan bli en följetång under resten av serien.

Uttjatat storyformat

Men det tar inte bort faktumet att jag under min tittning ofta tänker att det här till stora delar redan gjorts, och dessutom känns rätt trött. Vår huvudperson börjar närma sig åldern där framtiden ska utstakas, när alla andra skaffar barn eller väljer att gänga sig. Hon är rädd för att ta det steget, hennes livsstil passar inte in i normen (glöm inte heller då att hon, precis som i flera andra fall, gärna tar sig ett glas eller två) och samtidigt försöker familjen hetsa henne mot att stadga sig. Ursäkta det hårda språket, men gäsp. Det här finns det ju redan en uppsjö filmer och serier om.

Världen är min
Amy Black Ndiaye i "Världen är min". Foto: SVT

Samtidigt vill jag inte såga serien helt, för den är inte genomusel. Huvudrollsinnehavaren Amy Black Ndiaye, som även skrivit manuset, gör en fin insats tillsammans med sin kollega Lars Vaular som spelar Stian. Tillsammans gör de också seriens absoluta höjdpunkter, när Odile rappar om olika händelser som skett i hennes liv. I slutet av första avsnittet hålls en rapmonolog, och jag skulle bestämt vilja hävda att det är en form av vacker poesi hon gör.

Det greppet, att använda sig av rap, är underhållande och något som får serien att sticka ut från vad som annars gör den upprepande. Därför känns den också någorlunda sevärd. Men överlag fastnade jag i tanken "har inte det här redan gjorts alldeles för många gånger?".

Den första säsongen av "Världen är min" består av sex avsnitt. Alla släpps samtidigt på SVT Play den 11:e mars.