Sebastian har middag med familjen.

Suedi (2021)

• 1 tim, 29 min
Uppdaterad 01 oktober 2021 kl. 11:10 | Publicerad 30 september 2021 kl. 16:09

Inte ens Lorry-gänget kan rädda upp humorn i Viaplays nya komedi.

Efter ”Orca” och ”Glaciär” släpper nu Viaplay sin tredje originalfilm. ”Suedi” är en komedi av Manuel Concha som tidigare regisserat filmer som ”Den enda vägen” och i huvudrollerna ser vi Kardo Razzazi och Agnes Lindström Bolmgren.

Manuel Concha
    Manuel Concha
    Kardo Razzazi, Agnes Lindström Bolmgren, Susanne Reuter m.fl.

Mahmod är en kille från ”orten” som tillsammans med sina vänner gör allt de kan för att passa in i Svensson-livet, men vad de än tar sig för möter de motstånd. Under ett försök att bli mer Svensson tar de en joggingtur under vilken Mahmod snubblar över något, vilket visar sig vara inget mindre än 90 miljoner kronor i kontanter.

Mahmods två vänner ser sin möjlighet att flytta från Sverige och leva livet utomlands medan han själv ser sin chans att köpa sig in i samhället. Han byter namn till Sebastian von Steinberg, skaffar blå linser och ljuger ihop en historia om att hans mörka hår beror på en avlägsen släkting från Italien. Han får snabbt en svensk flickvän som han köper villa och Volvo (ingen vovve) tillsammans med. Han blir en riktig Svensson, eller Suedi som hans vänner från orten säger.

Allt är frid och fröjd tills han ser på nyheterna att just de sedlarna som utgör hela hans förmögenhet kommer bli ogiltiga om två veckor. Nu gäller det alltså att så fort som möjligt tvätta 30 miljoner kronor, som ingen vill ha med att göra, samtidigt som han måste balansera sitt privatliv där lögnen om hans bakgrund blir svårare och svårare att dölja.

Sebastian och kokainet.

Jag kan avslöja direkt att det är väldigt lite som fungerar för mig i den här filmen. Manuset är förutsägbart och klyschigt, lite oengagerat skrivet helt enkelt i mina ögon. Konceptet att börja i slutet av filmen med en kommentar i stil med ”Nu undrar ni säkert hur jag hamnade här. Vi hoppar tillbaka några veckor så ska ni få se” är så uttjatat att det är svårt att göra något nytt av. Karaktärerna är parodiskt stereotypa och detta i kombination med onaturlig dialog bidrar starkt till att personkemin är som obefintlig. Vidare till humorn som trots erfarna komiker, såsom i stort sett hela Lorry-gänget, inte får mig att dra på smilbanden en enda gång. De försöker med allt från enkel slapstick till onödigt invecklad förväxlingskomik, men inget biter på mig utan framkallar istället krypningar av frustration i kroppen.

När det kommer till själva filmproduktionen känns det som att filmskaparna tagit i från tårna för att göra Suedi så cool som möjligt. Klippningen är i stil med Guy Richies filmer, eller kanske Josef Fares för att ta ett exempel från Sverige, men resultatet är på sin höjd en kopia av deras filmer. Det hade eventuellt varit en annan femma om Suedi kom för femton år sedan, men nu känns det så ”gjort”.

Här brukar avsnittet med filmens positiva aspekter komma, men tyvärr blir det ett ganska kort sådant. Möjligtvis får vi något av en ljusning i en kort scen mot slutet av filmen av det lite allvarligare slaget där huvudrollsinnehavarna Kardo Razzazi och Agnes Lindström Bolmgren under någon minut får visa vad de går för. Det är dock en alldeles för kort sekvens och dessutom för sent in i filmen för att rädda upp helhetsintrycket nämnvärt.

Suedi blir tillgänglig på Viaplay den 1 oktober.