Se de första bilderna från The Tattooist of Auschwitz – premiär till sommaren

Recension: The Tattooist of Auschwitz (2024) – Harvey Keitel tillbaka

  • 6 x 50 min
  • Drama, Krig
  • SkyShowtime
Johan Samuelsson Krantz
06 juni 2024 kl. 20:00
Detta är en recension. Analys och ställningstaganden är skribentens.

En oväntad förälskelse mitt i förintelsens fasor

Lär känna Lale Sokolov i denna gripande berättelse om överlevnad och kärlek. Harvey Keitel strålar i denna hjärtskärande berättelse som utspelas på Auschwitz.

  • Skapare:
    Heather Morris
  • Regi:
    Tali Shalom-Ezer
  • I rollerna:
    Harvey Keitel, Jonah Hauer-King, Anna Próchniak, Jonas Nay

Den nu till åren komna Harvey Keitel är tillbaka i ett smäktande kärleksdrama med en inte fullt lika smäktande kuliss. Vi pratar om miniserien The Tattoist som utspelar sig i Auschwitz under mitten av andra världskriget. Denna serie är baserad på Heather Morris bästsäljande roman Tatueraren i Auschwitz och är regisserad av Tali Shalom-Ezer. Huvudrollerna görs av Harvey Keitel (Pulp Fiction), Jonah Hauer-King (Den lilla sjöjungfrun 2023), Anna Próchniak (The Innocents 2016) samt Jonas Nay (Deutschland 83).

Handlingen följer Lale Sokolov (Keitel) som en åldrad man. Berättelsen görs som en slags tillbakablick där han blir intervjuad kring sina upplevelser i Auschwitz (som ung gestaltad av Hauer-King). Serien skildrar hans upplevelser i koncentrationslägret och oväntade förälskelse i en flicka han tatuerar där, Gita (Próchniak) och här han använder sitt privilegium som tatuerare för att hjälpa både sig själv och andra. Det är en historia om kärlek och strävan efter att överleva och återförenas efter kriget.

Harvey Keitel i The Tattooist of Auschwitz
Harvey Keitel som Lale Sokolov. Foto: Skyshowtime

Förbjuden kärlek i skuggan av förintelsen

I denna miniserie får ännu en gång Harvey Keitel visa upp sitt spektra av skådespelarförmågor som den åldrade huvudpersonen Lale Sokolov. 
Sokolov sliter ständigt med minnena från tiden i Auschwitz. Han blir ständigt hemsökt av personer han träffade i lägret som ideligen manifesterar sig som hjärnspöken. Han ska nu skriva sina memoarer om tiden i lägret med hjälp av en aspirerande författare. Historien om Lalis tid i lägret är en omvälvande berättelse om förbjuden kärlek som övervinner de mest fasansfulla omständigheterna människan någonsin skådat i modern tid.

MER LÄSNING: Tidernas bästa krigsfilmer enligt IMDb

The Tattooist of Auschwitz adresserar på ett kraftfullt sätt människans otroliga förmåga att finna ljus i mörker oavsett situation. Lali navigerar sig genom fruktansvärda omständigheter i lägret för att lyckas optimera sin levnadssituation bäst han kan. Hauer-Kings prestation som Lali är en tung roll att förkroppsliga, men gör det med mycket stor trovärdighet. Karaktären i sig är tydligt komplex och kräver en hantverkskunnig skådespelare för att göra bra. Hauer-King visar här fullt ut sin potential. En eloge är även motiverad till hans motspelerska, polska Anna Próchniak, av samma anledning.

En gripande skildring av de förlorade livens omfattning

De strikt filmiska greppen är väldigt effektfulla. Då och då när serien utspelar sig i lägret så klipper man in ansiktsbilder på en rad olika människor. Detta för att  illustrera mängden människor som blev av med sina liv. I många andra filmatiseringar om ämnet blir människorna runt omkring endast en fond. Här blir det påtagligt gripande när dessa människor står och tittar rakt in i kameran. Även Lalis hjärnspöken som ständigt hemsöker honom, som kanske förvisso inte är så originellt i sig, blir dock så effektfullt i sin helhet. 

The Tattooist of Auschwitz är en gripande och tårdrypande manifestation av kärlekens kraft och hur hoppingivande den kan vara i den svåraste av stunder. Skådespelarinsatserna lämnar inget övrigt att önska och fotot i filmen är otroligt snyggt. På det hela taget så kokar serien ner till en vacker och stark historia som både är välskriven och välgjord.

"The Tattooist of Auschwitz" har premiär i morgon, den 7 juni, på SkyShowtime. Missa inte!

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL