Disney Plus

Är Disney Plus värt dina pengar? Så bra är nya supertjänsten!

Uppdaterad 01 oktober 2020 kl. 18:10 | Publicerad 15 september 2020 kl. 20:09

Den efterlängtade tjänsten levererar direkt.

Det har varit på gång länge och hajpen har bara ökat och ökat. Men nu är den äntligen även tillgänglig även för oss i Sverige - streamingtjänsten Disney+. Men hur bra är den egentligen?

(Missa inte Filmtopps Film Quiz ovan! Svar hittar du på vår YouTube-kanal eller här!)

Jag är knappast ensam om att ha sett fram emot den här dagen då vi äntligen får tillgång till Disneys enorma utbud. Mina vänner i länder som har haft tjänsten ett tag har skrutit om hur bra Disney Plus är och hur mycket guldkorn som finns tillgängligt där (se vår kompletta lista med alla filmer och serier). Nu har jag äntligen fått se vad deras hyllningar har handlat om.

I morse vaknade jag tidigt och satte genast igång datorn för att logga in på kontot. Jag behövde inte vänta många sekunder innan jag var inne. Disney Plus hemsida för datorn är snabb och laddningstiden är näst intill obefintlig. Det tydliga rutnätet och alla kategorier gör det enkelt att navigera sig fram genom utbudet. Det är svårt att inte hoppa till varje gång man ser en storslagen klassiker eller ny film dyka upp i den långa listan av olika kategorier.

Bra uppdelning.

The Mandalorian

Det är tydligt uppdelat på filmer, serier och Disneys Originalinnehåll, eller andra skapares alster. I toppen skryter man med utbudets kanske största filmer och serier i en sorts "premiumyta", precis som alla andra streamingtjänster gör. Strax där under får vi en extra tydlig indelning av Disney, Pixar, Marvel, Star Wars och National Geographic. Väldigt smidigt för att snabbt ta sig till området i utbudet man vill till. Kanske också lite skryt för att visa alla företag och skapare som Disney köpt upp.

Veckorna som ledde upp till släppet i Sverige har jag grundligt kikat på evighetslånga listor över alla filmer och serier som tjänsten skulle komma att bjuda på. Men det är först när jag börjar scrolla runt på sidan som jag verkligen förstår hur mycket som Disney faktiskt erbjuder. Det är dokumentärer, nya långfilmer, klassiska och nya kortfilmer, alla möjliga sorters serier och såklart alla älskade klassiska filmer. Det kommer med andra ord ta ett tag att ta sig igenom utbudet.

Det första som jag kommer att hugga tänderna i är samtliga trettio säsonger av The Simpsons, den omåttligt hajpade musikalen Hamilton, gamla klassiker som Lejonkungen och Toy Story, någon av Nat Geos alla dokumentärserier och så kommer jag givetvis att se på en hel del Star Wars-filmer. Det är en lång lista som jag ska beta av. Som ni hör så har jag en del del som jag vill se...

Laddningtiden är som obefintlig.

Efter att jag har klickat mig runt på datorn är det dags för frukost. Jag tar med mig telefonen och laddar ner appen i min lilla Apple-tillverkade telefon och möts av exakt samma rutnät och redan bekanta format. Det känns tryggt och enkelt då jag känner igen mig direkt och inte behöver lära mig en ny layout för att hitta.

Jag klickar upp ett avsnitt av The Simpsons, något som har en stor del i att jag faktiskt signat upp mig på tjänsten, och det klassiska introt spelas upp direkt. Laddningstiden är även här nästan obefintlig, precis som på datorn, och bilden knivskarp. Dock kan jag, på datorn, inte byta avsnitt när jag väl startat ett.

Då jag jobbar hemma idag, vilken tajming, sätter jag mig vid TV:n under lunchen för att testa tjänsten på Apple TV och Playstation 4. Även här är det samma bekanta och lättnavigerade layout och snabba laddning. Det är egentligen bara när jag ska testa en film på mitt Playstation som jag möter den första väntetiden, men det handlar bara om ungefär fem sekunder.

Riktigt bra pris för stort utbud.

Dumbo

Det råder inga som helst tvivel om att Disney+ kommer att skaka om rejält i streamingvärlden. Jag skulle nästan vilja gå så långt som att säga att det vi nu ser är starten på ett sorts "Andra Streamingkriget" eller en ny streamingrevolution. Disney går ut med hårdhandskarna rejält och sätter stor press på konkurrenter som Netflix, Viaplay och HBO. Det gör man dels med ett jämförelsevis lågt pris och stort utbud.

För ser man till konkurrenterna i Sverige så är månadspriset på 69 kronor i månaden riktigt bra. Speciellt om man kollar på vilket stort utbud man har, vilka producenter som man har köpt upp och marknadsför redan på startsidan och vilka storslagna filmer och serier man redan nu har att skryta med. Det tog ju ett bra tag för Netflix att komma upp i nivån som man är på nu, kvalitetsmässigt. Disney lägger sig i överkant direkt. Med andra ord helt klart värt pengarna.

Sammanfattningsvis bjuder Disney på en mycket lättnavigerad och tydlig layout till sin tjänst. En tjänst som har ett enormt utbud av nya och äldre alster för hela familjen. Efter ett par timmar med tjänsten hittar jag mer eller mindre bara ett par minus. Att man inte kan pausa med space-tangenten och att det är en ganska liten symbol för att fixa undertext. Men annars är det en klockren tjänst efter ett par timmar. Viken rolig höst vi kommer att ha tillsammans, du och jag Disney+.

För mer läsning --> Scrolla vidare! Spana också in vår lista med de bästa serierna på Disney Plus!