Disney Plus

Streamingkriget: Så tycker svenskarna om Disney Plus

Filmtopp
Filmtopp | Artikel
30 augusti 2020
Filmtopp
Filmtopp | Artikel
30 augusti 2020

Snart släpps den stora Netflix-utmanaren i Sverige.

Med stormtrooper-steg närmar sig lanseringen av Disney Plus i Sverige. Den 15 september är det nämligen dags för den efterlängtade premiären. Filmtopp har frågat sina läsare om vad de tänker och tror kring tjänsten. En del svar förvånade oss.

Streamingkriget

Att förväntningarna på tjänsten är enorma vet vi sedan tidigare. Trots att Disney Plus bara har släppts i 14 länder (däribland USA, Storbritannien och Indien) har streamingtjänsten redan passerat 60 miljoner abonnenter. Den 15 september släpps tjänsten i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Belgien, Luxemburg, Portugal och Island. Därefter fortsätter den globala lanseringen allt eftersom.

Disney har fortfarande långt kvar tills de passerar Netflix 193 miljoner abonnemang, men fortsätter streamingtjänsten att växa i samma takt har Netflix alla anledningar att känna sig hotade.

Med bakgrund av detta har Filmtopp gjort en omfattande Sverige-undersökning där över 1000 deltagare har svarat vad de tycker och tänker kring Disney Plus. Några av svaren gjorde oss förvånade.

Bakgrundsinformation.

Undersökningen genomfördes anonymt i enkätform och bestod av 22 frågor relaterade till Disney Plus och streamingvanor. De 1042 svarande uppgav sig tillhöra följande åldersgrupper (antal i procent):

0-17 år (10,2%), 18-24 år (16,5%), 25-34 år (26,9%), 35-44 år (18,5%), 45-54 år (13,3%), 55-64 år (9%) och 65+ år (5,6%).

På frågan om vilket kön deltagarna identifierade sig med såg fördelningen ut så här:

Man: 55,3 procent
Kvinna: 44,3 procent
Annat/vill ej uppge: 0,4 procent.

Streaming trumfar biofilm.

Par ser på bio

De första frågorna rörde användarnas streamingvanor och hur de helst konsumerar film, serier och TV-program. Svaren visar tydligt att våra biografer fortsätter att tappa mandat och att seriekonsumtion numera är nästan lika populärt som att se på film.

Fråga: Hur konsumerar du allra helst film?

Streaming: 63,4 procent
Bio: 22,9 procent
Fysisk film (ex. Blu-ray, DVD): 11 procent
Traditionell TV: 2,7 procent

Samtliga åldersgrupper föredrar med råge att konsumera film via streaming. Om vi enbart ser till skillnaden mellan bio och streaming, föredrar åldersgrupperna streaming med följande procent:

0-17 år: 75 procent
18-24 år: 64 procent
25-34 år: 71 procent
35-44 år: 81 procent
45-54 år: 77 procent
55-64 år: 76 procent
65+: 63 procent

Fråga: Vad ser du mest av?

Film: 59,1 procent
Serier: 47,8 procent
Reality-TV: 1,2 procent

I de flesta åldersgrupperna är intresset för serier kontra film i princip lika stor. Den yngsta målgruppen ser något mer på serier (4 procent), medan resterande åldersgrupper (med undantag för 55-64-åringar) ser mer på film. Störst avvikelse är åldersgruppen 45-54 år där 72 procent anger att de föredrar film framför serier.

Sett till att det har tisslats och tasslats om att Disney kan komma att släppa sina biofilmer tidigare på Disney Plus än vad som är brukligt, passade vi på att fråga om detta. Inte minst då vi nyligen möttes av nyheten om att Universal Pictures ska släppa sina biofilmer för streaming i USA bara tre veckor efter premiären.

Svaren vi fick lär helt klart vara i Disneys intresse. Hela 43,1 procent menar nämligen att de kommer att se färre Disneyfilmer på bio om filmerna blir tillgängliga på Disney Plus 2-4 månader efter premiären.

Undersökning

Streamingtjänsterna som används mest.

streaming

Deltagarna svarade även på vilka streamingtjänster de använder, om de planerar att skaffa Disney Plus i samband med lanseringen och om de i så fall kommer att sluta prenumerera på några tjänster.

Sammanfattningsvis kan vi avslöja att Netflix fortfarande är herren på täppan, men att de riskerar att tappa flera av de användare som också skaffar Disney Plus. Se statistiken nedan för mer information.

Fråga: Vilka streamingtjänster använder du?

Netflix: 89,4 procent
SVT Play: 69,6 procent
Viaplay: 61,1 procent
HBO Nordic: 45,5 procent
C More: 41,2 procent
DPlay: 31,8 procent
Amazon Prime Video: 15,6 procent
ComHem Play: 5 procent
Draken Film: 3,1 procent
Cineasterna: 2,7 procent
Apple TV+: 0,8 procent
Övriga tjänster som används: Viafree, TV4 Play, Viddla, Telia Play och MUBI.

Fråga: Hur sannolikt är det att du skaffar Disney Plus i samband med lanseringen?

På en sexgradig skala där 1 = inte alls troligt och 6 = mycket sannolikt såg svarsfördelningen ut som följande:

6: 36,1 procent
5: 15,6 procent
4: 18,7 procent
3: 14,3 procent
2: 8,1 procent
1: 7,1 procent

Fråga: Om du skaffar Disney Plus, skulle du sluta prenumerera på någon annan streamingtjänst?

Ja: 16,2 procent
Nej
: 44,6 procent
Kanske: 39,2 procent

Fråga: Om du svarade ja eller kanske, vilken/vilka tjänster skulle du sluta använda?

1. Viaplay (27,8 procent)
2. Netflix (25,4 procent)
3. HBO Nordic (24,4 procent)
4. C More (19,1 procent)
5. DPlay (18,7 procent)
6. SVT Play (12 procent)
7. Amazon Prime (6,7 procent)
8. Övriga tjänster (2 procent)

Klassikerna står sig starka.

Lejonkungen
"Lejonkungen". Foto: Disney.

För att bena ut förväntningarna på Disney Plus frågade vi deltagarna om vad de mest ser fram emot i bolagets enorma utbud. Likt trenden är hos merparten streamingtjänster, finns det ett stort intresse för Disney Plus originalinnehåll. Samtidigt är Disney unika eftersom de redan har ett enormt bibliotek med klassiker och populära franchiser, vilket ger dem ett rejält försprång.

Exakt hur det blir återstår att se, men det ryktas en hel del om att Disney kommer att plocka bort alla sina klassiska produktioner från sina konkurrenters utbud. Om så är fallet kommer alltså Star Wars, Pixar, Pirates of the Caribbean, Disneys tecknade klassiker och MCU (Marvel Cinematic Universe) bli helt Disney Plus-exklusiva.

Fråga: Hur mycket ser du fram emot följande segment i Disney Plus-utbud? (1 = väldigt lite, 6 = väldigt mycket)

Undersökning

Undersökning

Undersökning

Undersökning

Undersökning

Undersökning

Undersökning

Villigheten att betala för Disney Plus.

Sedan en tid tillbaka är det klart att Disney Plus kommer att kosta 69 kronor i månaden, vilket gör den till en av de billigare streamingtjänsterna. Sett till att priset kan väntas öka i sinom tid, passade vi på att fråga om hur mycket vår undersökningsgrupp var villiga att betala för Disney Plus.

Priser streamingtjänster

Störst andel (40,8 procent) ansåg att 65-79 kronor i månaden var rimligt, medan 31,3 procent uppgav sig vara villiga att betala 80-99 kronor i månaden. 13,5 procent uppgav 100-129 kr/mån och 2,9 procent 130-150 kr/mån. 11,5 procent var inte intresserade av att betala för tjänsten alls.

Betala för Disney +

Sammanfattning.

Att Disney Plus lansering kommer att ha stor effekt på streaming- och biomarknaden är tydligt. Respondenterna i denna undersökningen har alla ett intresse för film- och serier och 89,5 procent av dem uppger att de är villiga att betala för Disney Plus. Enbart 0,7 procent uppger att de prenumererar på en streamingtjänst och många menar att de har fler än fyra stycken.

I svaren framkommer det också att många potentiella Disney Plus-abonnenter kan komma att överge sina abonnemang hos Viaplay, Netflix, HBO Nordic och C More.

Vi förvånades över att så många som 43,1 procent menade att de inte kommer att se lika många Disneyfilmer på bio om de släpps på Disney Plus 2-4 månader efter premiären. Inte minst sett till att Disney har dominerat biomarknaden de senaste åren med alla Star Wars- och Marvelfilmer.

RELATERAD LÄSNING:
De bästa filmerna på Disney Plus
De bästa serierna på Disney Plus

Scrolla vidare för mer läsning!