Recension: Möte i Rom (2024) - lyckad romantisk komedi med Rolf Lassgård

30 mars 2024 kl. 14:03

Underhållande och gripande

Snart är det biopremiär för "Möte i Rom" med Rolf Lassgård. Filmtopps Eric Diedrichs tycker att det är en väldigt lyckad romantisk komedi.

Niclas Bendixen
    Niclas Bendixen, Kristian Halken, Christian Torpe
    Bodil Jørgensen, Kristian Halken, Rolf Lassgård m.fl.

I höstas spelade Rolf Lassgård en kärlekskrank kulturman i Andra akten, nu spänner han Eros båge på nytt, men med ett vargleende. Möte i Rom är en dansk tagning på "kort möte"-genren men med en twist. Istället för att två främlingar möts under begränsad tid och utvecklar känslor varandra, blåses gamla känslor vid liv när en äldre kvinna, under en bröllopsjubileumsresa med sin make, träffar en kärlek från förr.

Hon heter Gerda (Bodil Jørgensen) och är sedan 40 år tillbaka gift med den numera pensionerade brevbäraren Kristoffer (Kristian Halken, även medförfattare). Resan till Rom har de fått i present av sin dotter, men vi förstår snabbt att hon drar sig för att återvända till staden hon en gång studerade konst i. Redan första kvällen visar sig anledningen vara hennes forna konstlärare Johannes (Lassgård) – en stark kontrast till hennes "mansbebis" till make. Medan Kristoffer är gnällig, fantasilös och okultiverad är Johannes charmig och passionerad. Hur hade livet blivit om hon stannat hos honom i Rom? Var allt bättre för 40 år sedan eller är sanningen förhöjd i ett nostalgiskt skimmer om ungdomens livfulla dagar?

"Möte i Rom" har en fenomenal skådespelartio

Inget nytt under solen, men regissör Niclas Bendixen lyckas göra något väldigt underhållande av lastgamla klyschor. Vad som framförallt sticker ut är den omsorg kärlekstrion skildras med. Kristoffer må vara lika intresserad av Caravaggio som jag är av fönsterpaneler, men han är rätt rolig på sitt eget vis – och inte bara för att drivas med. Han gör också en inre resa och måste utmana båda sig själv och sina perspektiv. I det stora är detta lika mycket hans film som Gerdas. Även Johannes visar sig vara oväntat mångfacetterad och någonstans under allt det levnadsglada döljer sig något patetiskt. Deras dragkamp är underhållande i sig, men hade inte fungerat utan Bodil Jørgensens fantastiska rolltolkning.

Trots att berättelsen titt som tätt dansar in i melodramernas land, bjuds det också på en hel del skratt. Och Gasolin, så klart. Nu följer vi ändå danska 60-taggare. Men vem hade kunnat tro att bredbent, dansk gubbrock hade kunnat passa så ljuvligt i ett slags romcom-crescendo? Möte i Rom är kanske inte fläckfri, men det är en väldigt underhållande och oväntat gripande historia som jag tror att många kan känna igen sig – gammal som ung.

"Möte i Rom" har svensk biopremiär den 5 april. För mer läsning, se vår avdelning för svensk film.