Filmtopp
Uppdaterad 10 januari 2022 kl. 08:01 | Publicerad 09 januari 2022 kl. 16:01

En oinspirerad västernkarikatyr

På måndag är det premiär för "1883", spinoffen på Taylor Sheridans populära västerndramat "Yellowstone". Eric Diedrichs har sett öppningsavsnitten och är inte särskilt imponerad.

Taylor Sheridan
    Sam Elliott, Tim McGraw, Faith Hill, Isabel May m.fl.

Som fan till de första säsongerna av Yellowstone och västerngenren överlag, var jag nyfiken på vad Taylor Sheridan skulle koka ihop i 1883 – serien som utspelas 120 år före familjedramat i Yellowstone och även denna gången med familjen Dutton i centrum.

James Dutton, en ärrad soldat från inbördeskriget, är familjens överhuvud. Tillsammans med sin dotter Isabel May och hustru Margaret ska han bygga upp den enorma ranchen vi lärt oss att älska. Vi ser även Sam Elliott i en bärande roll, i vanliga fall en väldigt skicklig skådespelare som här talar så grötigt att Max von Sydows dialog i Utvandrarna är rena rama drömmen. På tal om Utvandrarna är det något av en liknande historia vi tar del av här, när "the original Duttons" rör sig mot Montana tillsammans med några tyska emigranter.

När Red Dead Redemption blev "gammal TV"

Redan i första avsnittet är det tydligt, 1883 försöker inte på något vis vara en realistisk västern. Bygderna känns som hämtade ur TV-spelserien Red Dead Redemption med fler ormoljeförsäljare än sushirestauranger i Stockholm. Männen är skitiga och slåss på salonger, kvinnorna är antingen präktiga eller jobbar på bordell.

Tre avsnitt in är det svårt att ha en direkt åsikt om någon av huvudrollerna. Isabel May ska vara någon slags våghalsig drömmare, vars oinspirerade tankegångar ständigt ekar i en smått parodisk berättarröst. James Dutton ska vara en macho fadersfigur, liksom Sam Elliotts plågade Shea Brennan. Vem Margaret är förblir ett intetsägande mysterium. Vad de alla har gemensamt är att ingen övertygar. Förvånansvärt många tycks även ha haft tillgång till botox under vilda västerns dagar.

Ska jag vara helt uppriktig förstår jag inte vad Taylor Sheridan vill göra med sin nya serie. Allt känns ruskigt klyschigt, daterat och skriker "gammal TV". Jag förstår inte heller hur han har lyckats få med sig skådespelare som Tom Hanks och Billy Bob Thornton i birollerna. Man bara väntar på att någon ska ställa sig upp och skrika att kejsaren faktiskt är naken.

1883 har premiär på Paramount+ den 10 januari.