Operation Mincemeat

Operation Mincemeat (2022)

• 2 tim 10 min
  • Drama, Krig
20 maj 2022 kl. 10:05

Försiktigt medryckande och lärorik filmupplevelse

Med Colin Firth, Matthew Macfadyen och Kelly Macdonald i huvudrollerna utforskar "Operation Mincemeat" den brittiska sensationella operation som bidrog till de allierades seger under andra världskriget.

John Madden
    Michelle Ashford
    Colin Firth, Matthew Macfadyen, Kelly Macdonald, Rufus Wright, Penelope Wilton, Jason Isaacs m.fl

Under andra världskriget utspelade sig ett dolt krig under ytan, ett som är långt ifrån lika känt som de strider som utkämpades på fälten och haven. Det var ett krig av spioneri, villfarelser, bluffar och förförelse. En av de mest framgångsrika operationerna under kriget - Operation Mincemeat, var av just detta slaget. Operation Mincemeat, som gick ut på att förse en död kropp med falska dokument för att vilseleda tyskarna inför invasionen av Sicilien, var en av de stora faktorerna som bidrog till de allierades seger.

I Operation Mincemeat följer vi underrättelseofficerare och deras hjälpkraft under fullbordandet av den sensationella brittiska operation som förvred huvudet på tyskarna. Historian kantas, nu som då - av laddade konfrontationer, spionparanoia och det tryckande hotet från både Sovjet och Nazityskland.

Operation Mincemeat
Colin Firth i Operation Mincemeat. Foto: Nordisk Film

Colin Firth, Matthew Macfadyen och Kelly Macdonald i huvudrollerna

Filmatiseringen av operationen med Colin Firth (King’s speech) och Matthew Macfadyen (Succession) som underrättelseofficerare, uppbackade av Kelly Macdonald (No Country for Old Men) och Penelope Wilton (Hotell Marigold), med fingrar med i spelet är framför allt oklanderligt castad med ett bidragande tidstroget manus. Filmen i sig är försiktigt medryckande, på ett lågmält manér tar den tittaren med på resan från idéstadiet till fullbordandet av operation mincemeat. Med ett bristande tempo misslyckas filmen emellertid mer än sällan med att uppbåda den spänning som man bara kan föreställa sig rådde under utförandet av operationen, den tid som läggs på planeringen av operationen istället för utfallet tar dessvärre bort den potential som finns i materialet.

Det ska utöver det tilläggas att ett antal fiktionaliserade subplots har adderats, som historien lika gärna kunnat överleva utan - vad som hade kunnat vara en nervpirrande återgivelse av den redan spektakulära berättelsen hamnar stundtals i skymundan för både kärleksdrama och uppdiktade karaktärer, som över huvud taget inte bidrar till skildringen.

På det hela taget är Operation Mincemeat en gemytlig, lärorik filmupplevelse med starka förhöjande prestationer från rollinnehavarna. Att historian i slutändan blev ett lite halvgrumligt krigsdrama kan ses som en förlust, men den brittiska charmen står sig trots allt stark.

Operation Mincemeat har biopremiär den 20 maj.