• 6 x 44 min
Uppdaterad 18 september 2021 kl. 10:09 | Publicerad 30 juni 2021 kl. 18:06

Kungligt drama på internatskola.

Lisa Ambjörn och Rojda Serkersöz ligger bakom sommarens kanske mest efterlängtade serie på Netflix: "Young Royals". Det svenska dramat bjuder på en hel del kärlek, intriger och klasskillnader.

Lisa Ambjörn
    Edvin Ryding, Omar Rudberg, Pernilla August, Malte Gårdinger, m.fl

Efter att den unga prinsen Wilhelm (Edvin Rydling) råkat hamna i slagsmål under en blöt kväll ute på stan, bestämmer kungafamiljen att han ska skickats till den snobbiga internatskolan Hillerska. På samma skola som hans äldre bror, kronprinsen, gått ska Wilhelm uppfostras ordentligt – är tanken.

Trots att han protesterar skickas Wilhelm till Hillerska. Han upptäcker tidigt att de flesta eleverna där har en rik familj eller adligt blod. Bland de andra, så kallade "externerna", hittar vi Simon (Omar Rudberg) och Sara (Frida Argento), som åker med buss till och från skolan. Det är just Simon som Wilhelm fastnar för, och snabbt utvecklar en vänskap med. En vänskap som blir allt mer passionerad och snart går över i kärlek som Wilhelm gör allt för att dölja. Till slut tvingas han välja: Kärleken eller plikten?

Lyckas inte riktigt gå på djupet eller beröra.

På förhand känns Netflix "Young Royals" som upplagd för storsuccé. Inte nog med att serien är skapad av två av Sveriges mest eftertraktade regissörer och serieskapare, Lisa Ambjörn (Sjukt och Sommaren 85) och Rojda Serkersöz (En komikers uppväxt), så tar den till viss del upp samma klassamhälle som en annan svensk Netflixsuccé – Störst av allt. Lägg då till ett par välkända ansikten som bland annat Edvin Ryding (Gåsmamman) och Pernilla August

Och till en början känns det faktiskt som att landets nya Netflix-produktion kan bli något ruskigt bra och till och med överträffa förväntningarna. När handlingen byggs upp får vi smaka på klasskillnader, förbjuden kärlek och en hel del trasiga relationer. Det engagerar och lovar länge gott. Men allt eftersom börjar serien halta. Den blir mer och mer förutsägbar, och karaktärernas utvecklingar trappas ner. Handlingen som lovat så gott, förblir just ett löfte och framåt slutet berörs jag helt enkelt i den grad jag låtit mig tro.

Med det sagt är "Young Royals" allt annat än en dålig serie. Trots vissa brister, så lyckas den med ett trovärdigt och intressant upplägg, tillsammans med fin regi och läckert foto, behålla mitt intresse hela vägen in i mål. Jag gillar också att tonåringarna låter som tonåringar gör och inte som vuxna att de gör. Det hela leder i slutändan till en stark trea i betyg och ännu en sevärd svensk serie.