Recension av True Story (säsong 1)

• 7 x 30-50 min
24 november 2021 kl. 14:11

Kevin Hart övertygar i svettig roll

Kevin Hart överträffar sig själv i rollen som “The Kid” i det frustrerande öppningsavsnittet till "True Story".

Eric Newman
    Kevin Hart, Wesley Snipes, Billy Zane m.fl.

True Story är en miniserie med Kevin Hart och Wesley Snipes i huvudrollerna. Kevin Hart spelar den världskända komikern “The Kid” som är ute på en stand-up-turné, vid sin sida har han sin bror Carlton (Wesley Snipes). Efter ett turnéstopp i hemstaden Philadelphia tvingar Carlton med The Kid på fest, trots att han varit nykter under en längre tid. Det blir en fylla med dödlig utgång när The Kid vaknar upp bredvid en livlös Daphne (Ash Santos), att bli onykter den där kvällen ska visa sig bara vara ett misstag i mängden för honom…

Jag har tidigare skrivit om hur jag upplever att humorgeniet Kevin Hart inte riktigt lyckas i roller där han ska närma sig en mer seriös approach. Jag tycker att han kan verka lite styltig i dessa framträdanden och har fått känslan av att han hela tiden lutar sig tillbaka på sin humoristiska sida. Nu, när jag kanske minst anar det lyckas Kevin Hart faktiskt att motbevisa min tes. Han faller sig naturligt i rollen som The Kid och även om det finns humoristiska inslag även i den här serien finner jag mig själv sitta där och för första gången på riktigt uppleva Kevin Hart som någon annan än Kevin Hart.

För tankarna till Uncut Gems

Seriens första avsnitt är en berg- och dalbana och målar knappast upp någon pastoral. Som tittare sitter jag hela tiden på nålar och hoppas på att det ska komma ett förlösande ögonblick där jag kan slappna av, men det gör det inte. Känslan påminner om när jag för första gången såg filmer som bröderna Safdies Uncut Gems och Martin Scorseses After Hours; för likt dessa filmer förgylls första avsnittet av True Story av en huvudkaraktär som tar ständiga felbeslut och genvägar som inte leder någon annan vart än till ännu sämre beslut. Det är just i dessa typer av scener som jag tidigare uppfattat Kevin Harts insatser som tillkortakommanden, men i True Story känns han pånyttfödd.

True Story
Wesley Snipes och Kevin Hart i "True Story". Foto: Netflix.

Det är långt ifrån bara Kevin Harts skådespelarinsats som är godkänd, Wesley Snipes skiner i rollen som The Kids bror Carlton och även Billy Zane gör ett fantastiskt jobb som den ruskigt obehagliga Ari. Denna trio tillsammans med handlingen utgör ett fundamentalt och fräscht underlag som ger goda förutsättningar för seriens fortsättning.

En sådan här miniserie med avsnittslängder på omkring 30 till 50 minuter kräver inte särskilt mycket tid i anspråk och efter att ha sett första avsnittet råder det ingen tvekan om att det ska bli spännande att se hur historien om The Kid slutar.

True Story går nu att streama på Netflix.