Recension: The Diplomat (säsong 1)

Recension: The Diplomat (säsong 1)

• 8 x 50 min
Uppdaterad 24 april 2023 kl. 11:15 | Publicerad 20 april 2023 kl. 18:00

Trög handling som vägs upp av briljant skådespeleri

Politiska draman har blivit en populär genre som bidragit med många intressanta serier, och Netflixs nya "The Diplomat" hör definitivt dit. Även om handlingen inte är den mest unika är den sevärd på grund av skådespelarnas insatser och en trovärdig verklighetsskildring.

Debora Cahn
    Keri Russell, Rufus Sewell, Ato Essandoh, Rory Kinnear m.fl.
The Diplomat 2023
Kate Wyler (Keri Russell). Foto: Netflix.

Mitt i en internationell kris när ett brittiskt stridsfartyg blir attackerat nära Iran och dödar brittiska sjömän kallas karriärdiplomaten Kate Wyler (Keri Russell) in för att rädda situationen. Hon tvingas ta ett högprofilerat jobb som amerikansk ambassadör i London, ett jobb hon egentligen inte vill ha, vilket ställer till diverse problem både för hennes äktenskap och hennes politiska karriär.

Jobbet är till för att testa Kates förmågor eftersom hon, utan sin vetskap, är tilltänkt för rollen som ny vicepresident. När hon får reda på detta ställer det enbart till saker ytterligare i hennes försök att balansera sitt eget liv och sin karriär med att bevara fred mellan stormakterna. Hon gnabbas konstant med sin man, ambassadören Hal (Rufus Sewell), som vägrar skilja sig från henne och gör sitt bästa för att klara av jobbet i en miljö hon inte alls passar in i.

MER LÄSNING: Spännande filmer du bara måste se!

Inget nytänkande

"The Diplomat" är ett politiskt drama som vilket annat politiskt drama som helst. Handlingen att en kris sker i ett annat land vilket blandar in stormakterna, alla skyller på alla och huvudkaraktären står mitt i det hela och måste samtidigt jonglera jobbet med privatlivet känns igen. Serien är underhållande att se på om man är intresserad av världsläget och livet som världens mäktigaste personer lever bakom stängda dörrar, men den når inga direkta höjder vad gäller storyn.

Eftersom handlingen är någonting som tidigare gjorts så pass många gånger är The Diplomat det man tänker sig att serien ska vara, men det finns också förväntningar i genren av politiska draman att leva upp till. Serien lyckas inte komma med någonting nytänkande, så är det vad man är ute efter lär man bli besviken. Tempot är inledningsvis för lågt, det trappas upp något i de följande avsnitten, men lyckas inte riktigt hålla en kontinuerlig fart.

The Diplomat 2023

Skådespeleriet är det främsta

Med en så pass dialogtung serie som denna är det lätt att det blir för mastigt att se på, i och med att det enbart är politiska diskussioner som avlöser varandra, men det som lättar upp det hela är det briljanta skådespeleriet.

Keri Russell är utmärkt i huvudrollen som Kate och levererar varenda replik med en otrolig skarphet. Agerandet mellan henne och Rufus Sewell är underhållning i världsklass, där deras karaktärer som äkta makar skapar en dynamik som får en att tro att de aldrig gjort annat än skådespelat mot varandra. I tillägg gör Ato Essandoh rollen som Kates kollega på ett strålande sätt och skapar en lättsamhet till de stundtals långtråkiga diskussionerna. Skådespeleriet är det främsta som gör The Diplomat sevärd.

I vissa scener känns serien mer som en kärlekskomedi än ett politiskt drama i och med allt som sker mellan det gifta paret, men det fungerar på ett bra sätt. De komiska inslagen är inte forcerade och de tillför att man som tittare kan relatera till karaktärerna som bara är vanliga människor med vanliga problem, fast de är ansvariga för hela världens säkerhet.

Den lättsamheten som uppstår bland den tunga dialogen och de allvarliga ämnena gör serien trovärdig och visar upp en bild av hur man kan tänka sig att livet faktiskt ser ut för dessa människor med högt politiskt uppsatta jobb.

“The Diplomat” är en serie som inte kommer med mycket nytt vad gäller handling inom politiska draman. Däremot vägs det upp av ett utmärkt skådespeleri och en stämning som gör den intressant att se. Om serien lyckas få till ett bättre tempo och tar bort lite av de övervägande tunga dialogerna kan den absolut befästa sig som en serie som skulle kunna briljera i flera säsonger. Med tanke på skådespelarnas insatser är det materialet som behöver bli en gnutta mer unikt för att detta ska kunna bli en fullträff. För potentialen finns helt klart där. Och tycker man om den här formen av politiska draman är det här definitivt en serie man inte får missa.

Alla åtta avsnitt av “The Diplomat” finns att se på Netflix från och med den 20 april.