14 maj 2022 kl. 12:05

Förvuxen tonårsrom-com skriven av någons pappa

I "Senior Year" får vi se en 37-årig Rebel Wilson, fortfarande kvar i hjärnan på en 17-årig bortskämd högstadiebrat. Det är ungefär lika roligt som det låter.

Alex Hardcastle
    Andrew Knauer, Arthur Pielli, Brandon Scott Jones
    Rebel Wilson, Mary Holland, Sam Richardson m.fl.

Den smala genren av filmer där Rebel Wilson råkar ut för en hjärnskada och vaknar upp till en ny skruvad verklighet har precis fördubblats. I Isn’t It Romantic från 2019 innebar det att den australiensiska skådespelerskan vaknade upp inuti en romantisk komedi. I nya Senior Year har man ersatt ett ”fish out of water”-koncept med ett annat då Wilsons istället vaknar upp efter 20 år i koma, och med ett enda mål i sikte – att återskapa sin tid som skolans populäraste tjej.

17-åriga Stephanie har under hela sin tonårstid strävat efter en enda sak – att sin High School-tid ska bli den bästa i sitt liv. Med skolans snyggaste kille som pojkvän, utnämnd hejaklacksledare och förhandsfavorit till att bli baldrottning tycks allt gå enligt plan för henne.

Av förklarliga skäl går dessa planer i stå när hon försätts i koma efter en olycka. Men skam den som ger sig, för när den numera 37-åriga Stephanie (Rebel Wilson) mirakulöst vaknar upp har hon siktet inställt på en enda sak; att fullända sin High School-tid. I och med det bubblar allt från gamla vendettor, ouppklarade kärleksrelationer och trassliga vänskapsband upp mot ytan igen i denna tonårsrom-com som, likt sin huvudrollsinnehavare, tycks tro att året fortfarande är 2002.

Utdaterat och förutsägbart

”Fish out of water”-konceptet har satts på film i oerhört många tappningar vid det här laget. Oavsett om det gäller karaktärer vars kroppar byter ägare (Freaky Friday) eller karaktärer som transformeras till en annan tidsera (Hot Tub Time Machine) erbjuder det möjligheter som är klippt och skuren för charmig ”hoppsan-underhållning”. Och visst, vid första anblick kan det kännas lite kittlande med alla plumpa snedsteg det tillåter vår huvudkaraktär att försättas i, så även i Senior Year.

Rebel Wilson i Senior Year. Foto: Netflix

Skämt om hur TV-apparaterna blivit mindre och föråldrade populärkulturella referenser dammas snabbt av med varierande resultat. Tyvärr blir det inte mycket roligare än så och när en förlegad premiss ska utvidgas till en två timmar lång film blir den väldigt ofta lätt att förutspå vartenda steg som tas längs vägen. ”Den livsläxan kommer landa där, den konflikten kommer uppstå på där och försoningen kommer till slut ske på så vis”.

Vissa skulle kanske påstå att förutsägbarhet tillhör den romantiska komedins kravlösa charm, en åsikt jag delvis kan skriva under på, men i och med att Senior Year även misslyckas med två andra viktiga komponenter för en framgångsrik rom-com, nämligen charmig humor och sympatiska huvudkaraktärer, börjar ursäkterna att sina.

Vidare känns filmens skämt skrivna av en 45-årig tvåbarnspappa som lärt sig hur dagens ungdomar pratar och agerar utifrån att ha studerat sina tonårsdöttrars Tiktok. Skämt om klimataktivism, influencers och ökad inkludering duggar tätt, ”för det är väl sånt som kidsen håller på med nu för tiden!”

Senior Year går nu att streama på Netflix.