• Drama, Skräck
27 november 2021 kl. 20:11

Spännande julskräck från Danmark

Netflix nya danska dramasatsning "Nissar" vill vara spännande, läskig och lite mysig för hela familjen. Den lyckas dock inte riktigt hela vägen.

Stefan Jaworski
    Sonja Steen, Milo Toke Bendix Campanale, Vivelill Søgaard Holm m.fl

En dansk familj åker ut till en avlägsen ö för att fira jul i en stuga och försöka komma varandra närmare igen. Det finns inte särskilt mycket att göra och lillasystern Josefine (Sonja Steen) i familjen blir snabbt uttråkad. Då hittar hon en mystisk liten varelse i ett förråd vid stugan som familjen hyr och den tidigare rätt lugna familjeresan kastas helt omkull.

Varelsen visar sig vara en skogsnisse, varelser som invånarna på ön länge kämpat mot. Familjens vistelse är inte helt uppskattad av invånarna. När Josefine blir vän med nissen och tar sig in i det stängselomringade området där nissarna bor, börjar nissarna bli allt mer hotfulla och invånarna tvingas kämpa för sina liv.

Smått spännande men lyckas inte riktigt.

Nissar kan till viss del ses som något av en något kortare och blodigare julkalender. Här är familjen och spänningen i fokus, med en hel del mystik. Men även om serien till stor del är julig och lite småmysig så bryts det trevliga med rätt blodiga bilder. Detta gör att det är svårt att placera in Nissar i familjekategorin, eller för unga vuxna. För lite äldre tittare kan serien till och med kännas lite mesig och platt. Den lyckas nämligen inte gå hela vägen.

Grundtanken med Nissar är både bra och spännande, men utförandet går inte riktigt hela vägen. Spänningen och mystiken finns där, men det är manuset, specialeffekterna och den där riktigt rysliga känslan som inte lyckas. Manuset är till stor del rätt svagt och nissarna är inte särskilt välgjorda när de väl syns. Med det sagt är ”Kee-Ko”, den lilla nissen grymt söt och charmig.

Möjligheterna att få till en riktigt bra serie har alltså funnits, men inte lyckats. Trots det är Nissar en serie som tack vare sina få och korta avsnitt är oerhört binge-vänlig under vinterkvällar när mörkret lagt sig. För den är faktiskt rätt spännande ändå, stundtals.

Mer läsning