Neymar: The Perfect Chaos. Foto: Netflix

Neymar: The Perfect Chaos (säsong 1)

• 3 x 55 min
  • Dokumentär
27 januari 2022 kl. 09:01

Miniserie om Brasiliens stora stjärna.

Redan som sjuttonåring gjorde Neymar sin debut som professionell fotbollsspelare. Därefter dröjde det inte lång tid innan alla visste vem brassen med tuppkammen och trollkonster var. I serien om hans liv får vi gå mer på djupet. Eller inte.

David Charles Rodrigues, Neymar
    Neymar, David Beckham, Lionel Messi, Kylian Mbappé, m.fl

Oavsett om man är en fotbollsnörd eller inte så kan jag nästan garantera att du någon gång hört namnet Neymar eller sett någon av hans patenterade frisyrer. Att brassen är en fotbollsspelare med något alldeles extra upptäcktes i mycket tidig ålder. Som sjuttonåring gjorde hans sin första match som proffs i brasilianska storlaget Santos, samma klubb som Pele slog igenom i. Fyra år senare gick han till klassiska megaklubben Barcelona.

Därefter har den nu 29-årige Neymars karriär till synes gått spikrakt uppåt. I Barcelona vann han titel efter titel och växte snabbt till att bli en av världens absolut bästa fotbollsspelare. 2017 blev han världens dyraste spelare någonsin när franska PSG köpte honom. Men bakom alla rubriker, fantastiska mål och titlar gömmer sig personen Neymar jr. I serien i tre delar får vi följa hans väg från gatorna i favelan till lyxhuset i Paris.

Rörigt och platt kaos som saknar en hel del

När man ser Neymars serie förstår man rätt snabbt att den egentligen bara är en del av Neymars märke och något som ska stärka hans bild när fotbollskarriären en dag tar slut. Även om han själv pratar om att han gärna inte är känd så visar han också gärna upp sina tillgångar, dyra resor och fördelarna med sitt kändisskap. Ibland blir det nästan mer skryt än en berättelse om hans liv och vägen till den absoluta toppen. Kort och gott utan djup.

Även om serien är indelad i tre timmeslånga avsnitt är det fascinerande hur mycket man rusar förbi eller hoppar över. Alla delar som är mest intressanta skyndas snabbt förbi, eller blir osammanhängande på grund av seriens kaotiska uppbyggnad. Röriga och ibland ologiska tidshopp gör det stundtals nästan jobbigt att hänga med vad som händer och var i karriären eller världen vi befinner oss. Att Neymars liv är ett kaos går verkligen inte att missa, men kunde man inte ha presenterat det lite enklare?

Något som också gnager är hur serien bara målar upp honom som något bra. Det dåliga uteblir nästan helt. Att han anklagats för våldtäkt, rasistiska uttalanden och den allmänna bilden av att vara diva sopas lite under stolen. Serien fokuserar istället på att sätta Neymar i bra ljus inför framtida karriärmöjligheter.

Seriens bästa delar är när huvudpersonen själv får berätta om sina tankar, känslor och sitt liv. Även om han för det mesta verkar vilja skämta bort allvaret eller helst undviker att prata om vissa saker så är det enda gången som serien verkligen berör. Man har lyckats få med en del andra spännande intervjupersoner, men det blir aldrig riktigt lika bra som när Neymar själv får prata. Sen är det verkligen underbart att få se alla hans fantastiska mål och finter igen.

Fotbollsspelaren Neymar har vi fått lära känna senaste tio åren. I serien om honom får vi till viss del även lära känna personen Neymar, men inte lika mycket som man hade hoppats under tre timmar. Även om serien är intressant och innehåller en del spännande berättelser så har den mer att önska. För Neymars fans kommer serien att gå hem, men inte för andra.