• 10 x 28 min
25 oktober 2021 kl. 18:10

Konspirationsteorierna haglar tätt i tecknad serie.

Netflix nya vuxna tecknade serie visar vilka som egentligen styr världen och att alla världens konspirationsteorier faktiskt stämmer.

Alex Hirsch, Shion Takeuchi
    Lizzy Caplan, Christian Slater, Will Blagrove, Clark Duke m.fl

Alla har vi hört konspirationsteorierna om att en hemlig grupp styr allt som händer i världen. Det kan handla om allt ifrån styre av politiken och ekonomin till vädret. Ofta har man skrattat bort konspirationsteorierna. Men i Netflix nya komediserie Inside Job får vi se hur allt faktiskt ligger till.

I serien får vi följa Reagan Ridley (Lizzy Caplan) och hennes kollegor på Cognito, Inc. - företaget som i hemlighet styr världen. Helt lätt är det inte för henne när hon tvingas jobba med en grupp människor, hundar och delfinmänniskor som gör allt annat än att jobba. Mer än en gång tvingas hon städa undan efter hennes medarbetares misstag som riskerar att avslöja deras företag och sysslor.

Överraskande vågade skämt och rapphet.

Netflix har gjort otaliga försök att lyckas göra en kul och underhållande tecknad komediserie för vuxna. En av få som faktiskt lyckats rätt bra är Disenchantment. Annars har försöken varit trötta och haft fler plagiat än skämt. Inside Job är en glad och rolig överraskning som bjuder på förvånansvärt vågade skämt och en rapphet som tidigare försök saknat. Även om det är långt ifrån lika bra som klassiker som Family Guy och South Park, eller senaste succén Rick and Morty så är det ändå en riktigt underhållande premiärsäsong som vi bjuds på.

Serien bygger till stor del på konspirationsteorier och en hel del referenser från popkulturen senaste åren. Ingen konspirationsteori eller referens går säker och satiren skjuter brett åt alla håll och kanter. Det krävs nästan en bit grundkunskap i både konspirationsteorier och diverse memes och internethändelser hos tittaren för att hänga med i skämten. Dessutom återanvänds vissa skämt lite väl ofta.

Avsnitten i sig är till största delen fristående och bjuder på nya problem och berättelser. Men säsongen har en underliggande karaktärsutveckling som är intressant att följa. Karaktärerna är charmiga och älskvärda utan att bli allt för överdrivna, ett problem som Netflix tidigare tecknade serier ibland haft problem med. Min personliga favorit är Regans avdankade pappa Rand (Christian Slater), men det finns en hel del härlig karaktärer i serien.

Inside Job första, av förhoppningsvis många, säsonger bjuder på en hel del rappa skämt och pigg satir. En kul grundidé som ändå känns lite ny ligger till grund för riktigt underhållande avsnitt.