Uppdaterad 18 september 2021 kl. 10:09 | Publicerad 03 juni 2021 kl. 09:06

Färgsprakande dragfilm av Helena Bergström.

I Helena Bergströms film om en drag-klubb i Göteborg är dansen, färgerna och känslorna i fokus. Nästa svenska långfilm på Netflix, "Dancing Queens", bjuder på både skratt och tårar.

Helena Bergström
    Helena Bergström, Denize Karabuda
    Molly Nutley, Claes Malmberg, Christopher Wollter, Marie Göranzon m.fl

Den unga tjejen Dylan har dansat så länge hon kan minnas. Dylans (Molly Nutley) mamma var också dansare och fick henne tidigt att drömma om att en dag leva på dansen. Men när hennes mamma tragiskt avlider hamnar dansandet i skuggan. Istället fokuserar hon på jobbet i familjens matbutik ute på ön där hon bor.

När hennes mormor (Marie Göranzon) får syn på en annons om en audition till en stor dansshow tänds en gnista i Dylan och hon bestämmer sig för att testa. På plats visar det sig att hon är en månad sen. Istället börjar hon jobba som städare på en drag-klubb där klubbens dansregissör upptäcker att Dylan kan dansa. Problemet är bara att Dylan är kvinna. Hon bestämmer sig för att ändå för att försöka medverka i showen - som kille.  Kommer någon upptäcka vem hon egentligen är?

Inte mycket mer än extravaganta dansnummer.

Förutom filmen "The Prom" är nog Helena Bergströms dragfilm den mest färgglada filmen på Netflix just nu. Utöver några grådassiga bildrutor från ett regnigt Göteborg är Dancing Queens fullkomligt fullproppad med färger. Det är färgsprakande dräkter, glitter i regnbågens kulörer och färgade peruker. Tyvärr är inte skådespelarna eller själva handlingen lika färgsprakande utan snarare något av en grådassig röra, med vissa färgtoner.

MER LÄSNING: Svenska filmer på Netflix!

Då idén faktiskt är bra är det synd att filmen inte helt lyckas. För i grunden handlar det om att alla har rätt att vara sig själva och att man ska acceptera alla och deras drömmar. Fina budskap. Tyvärr kastas möjligheterna bort lite, eller nästan förlöjligas. Ett relativt platt och ibland oengagerande manus kombinerat med känslor som flyger hejvilt gör att jag har svårt att ta filmen på allvar. Antingen är karaktärerna överlyckliga och euforiska, eller i den djupaste depressionen och tänker på döden. Det hela känns lite överdrivet. Trots det får det mig ändå att känna.

Filmens dansnummer är riktigt underhållande och den stora räddningen i filmen. Även om jag själv tycker att det ibland kan bli lite långdraget får man nog ha överseende för det i en dansfilm. Att få se Claes Malmberg dansa till I Will Survive i klänning ger nästan bara det en poäng när det kommer till betygsättningen. Malmberg är förövrigt en av skådespelarna som imponerar mest i filmen när han bidrar till en sorts stabilitet och trygghet. Även Molly Nutley gör det bra i filmen. Särskilt hennes dansscener är riktigt imponerande.

"Dancing Queens" bjuder på en hel del färg och spektakulära dansnummer som underhåller. Även om manuset inte riktigt håller så är det ändå en film som får mig att känna. Grunderna för en riktigt bra film finns där, men tyvärr lyckas Helena Bergström inte riktigt förvalta filmens annars fina handling.