Emil Oscar Rasmussen
Uppdaterad 12 april 2022 kl. 09:04 | Publicerad 04 mars 2022 kl. 19:03

En helt enastående serie.

Sista säsongen av Pamela Adlons "Better Things" har rullat igång och det är en enastående serie som borde uppmärksammas betydligt mer än vad den gör i Sverige.

Pamela Adlon, Louis C.K.
    Pamela Adlon, Mikey Madison, Hannah Riley, Olivia Edward, Celia Imrie m.fl.

Pamela Adlons semibiografiska dramedy om den ensamstående medelåldersmamman Sam Fox (Adlon), hennes mor Phyllis (Celia Imrie) och hennes tre barn Max (Mikey Madison), Frankie (Hannah Riley) och Duke (Olivia Edward) är tillbaka med sin femte och sista säsong.

Sedan premiären 2016 har serien i säsong efter säsong, i avsnitt efter avsnitt, varit en uppvisning i hur man skildrar mänskligt beteende och emotionella gråzoner på ett sätt som känns äkta och jordnära. Trots detta har det pratats skamlöst lite om serien i Sverige. Har du inte redan gett den en chans, så är den här recensionen en uppmaning till att göra just det.

Det är svårt att göra en rättvis bedömning av Better Things sista säsong baserat på de två första avsnitten – det är helt enkelt för lite att gå på – så fyran i betyg beror delvis på hur stark serien har varit under sina föregående säsonger. Oavsett hur stark eller svag avslutningen kommer att vara, så har serien som helhet gjort sig förtjänt av ett högt betyg och alla hyllningar som avfyras i dess väg.

Kommer lämna ett stort tomrum efter sig

Jag tillhör garanterat inte den tilltänkta målgruppen för Better Things. Det är en serie om flera generationer kvinnor och handlar till stor del om moderskap. Ibland har jag till och med känt under tiden jag tittat att det inte är till mig som serien talar. Det gör dock inte så mycket, för det som gör Better Things till en så otroligt vass serie är just att den riktar sig till en tydlig målgrupp utan att för den sakens skull exkludera andra.

Med en stor mängd humor, karaktärer med tydliga brister och flertalet, rent ut sagt, golvande sekvenser som vågar vila i vardagens magi, blir Better Things en serie som väcker otroligt mycket empati. Jag kan inte relatera till många av de situationer som Sam och de andra karaktärerna finner sig i, men eftersom de presenteras på ett sätt som känns så mänskligt och äkta behöver jag inte befinna mig där med dem. Jag tittar gladeligen på från distans.

Jag tror mig kunna påstå att Better Things är en serie om kvinnor för kvinnor utan att någon säger emot, och något som är väldigt imponerande med det är att serien trots detta inte känns politisk på något sätt. Den bara är. Det finns många serier inom samma kategori som tydligt skyltar med sin feministiska flagga – och de gör det med all rätt. De behövs och förtjänar sitt utrymme, men alla serier som tar ett tydligt ställningstagande riskerar att skrämma bort en stor mängd tittare.

Därför tycker jag det är värt att uppmärksamma hur imponerande det är att Adlon lyckats göra denna serien utan att någonsin upplevas som predikande, inte ens en gnutta. Jag vet inte om det finns någon annan än Adlon som hade kunnat göra det och jag vet inte om det finns någon annan serie som Better Things.

Den kommer lämna ett stort tomrum efter sig.

Nu när "Better Things" går i mål med sin femte säsong, låt den inte falla i glömska. Se den, tipsa om den och njut av den enorma värme som gömmer sig i alla de mänskliga skavanker som visas upp i serien.

De första avsnitten av säsong 5 finns nu att streama på HBO Max.