Don't Worry Darling

Don't Worry Darling (2022)

• 2 tim 2 min
21 september 2022 kl. 18:09

Wilde tar oss på vild psykologisk åktur

Redan innan Olivia Wildes film ens haft premiär har den fått en hel del skriverier. Det mesta har handlat om vad som hänt bakom kulisserna. Trots det är det en riktigt bra och intressant film hon bjuder oss på.

Olivia Wilde
    Katie Silberman, Carey Van Dyke, Shane Van Dyke
    Florence Pugh, Olivia Wilde, Chris Pine, Harry Styles m.fl

I det idylliska området Victory Project står villorna prydligt på rad med sina stora trädgårdar. Varje morgon vinkar fruarna glatt av sina makar som åker till jobbet i sina finputsade bilar. Allt är verkligen perfekt, alla är alltid glada och mår utmärkt i området mitt ute i ökenlandskapet. Eller är det verkligen så perfekt och felfritt som det verkar i det 50-talsinspirerade idyllsamhället?

När Alice (Florence Pugh) en dag ser ett flygplan krascha i de närliggande bergen bestämmer hon sig för att gå och hjälpa eventuellt skadade personer. Men istället för ett flygplan upptäcker hon ett mystiskt hus på toppen av ett berg. Upptäckten får Alice att ifrågasätta Victory Project och allt i området. Att hon undersöker och ifrågasätter uppskattas dock inte av Frank (Chris Pine), som är chef på det hemliga företaget där alla makar i området jobbar. Alice låter sig dock inte stoppas av Frank utan fortsätter att ta reda på vad som egentligen händer.

Don't Worry Darling

En vacker bergochdalbana som överraskar

Att det var en inspelning med en hel del sexuell laddning och bråk är något som vi alla redan vet och har läst om. Det är egentligen inte så konstigt då filmens inledning har en sexuell laddning utöver det vanliga. Varje scen, blick och ansiktsuttryck osar verkligen sex och det känns som att alla haft ihop det på det lilla område där filmen utspelar sig. Men denna sexuella laddning går sakta men säkert över i en känsla av obehag och att något inte riktigt står rätt till.

För precis som för Alice, utmärkt spelad av Florence Pugh, märker man att det felfria området inte är så felfritt. Den sexuella spänningen byts gradvis ut mot ovisshet innan den avslutningsvis helt byts ut till förvirring och obehag. Det är verkligen en bergochdalbana som Olivia Wilde tar oss på i sin psykologiska thriller. Det tar dock ett tag innan turen kommer igång på riktigt, men när den väl gör det är det stundtals riktigt njutbart. Njutbart är också filmens fina foto och den färgstarka 50-talsmiljön. Det är verkligen en film som gör sig riktigt på bio med sina starka färger och fina miljö.

Florence Pugh i "Don't Worry Darling"
Florence Pugh övertygar i "Don't Worry Darling". Foto: Warner Bros.

En starkt lysande stjärna

Dock dras tempot på åkturen ner något med en överanvädning av småflummiga drömscener och repetitiva frukostklipp. Dessutom lämnas några hål i handlingen obesvarade när man hastigt försöker få ihop det hela. Det feministiska budskapet finns också alltid där på ett effektivt sätt utan att ta för mycket plats eller bli för övertydligt.

Det är kul att se att den tidigare flickidolen Harry Styles, som gjorde sig ett namn med pojkbandet One Direction, har fått fler roller på vita duken. Han gör en helt okej insats i filmen, men övertygar inte helt. Någon som däremot överygar är Florence Pugh som gör en riktigt bra insats i rollen som Alice. Det är inte hennes bästa roll, men hon är den allra starkast lysande stjärnan i en stjärntät ensemble i en helt klart sevärd film.

Även om en film om den omtalade inspelningen skulle vara intressant så är den faktiska filmen helt klart sevärd och minst lika intressant. Det är en film som när den väl kommer igång på riktigt bjuder oss på en riktig åktur. Olivia Wilde ska vara mer än nöjd med "Don't Worry Darling" som till slut balanserar mellan en stark trea och fyra i betyg.

"Don't Worry Darling" har biopremiär den 23 september.