Uppdaterad 23 december 2021 kl. 11:12 | Publicerad 22 december 2021 kl. 21:12

Två tjejer navigerar sig genom Tinderjdungeln

Ett ex. Ett nytt ligg i veckan. En dejtingapp. Det är årtiondets nya sorts terapi.

Lina Åström
    Karin Aspenström, Mikael Ljung, Lina Åström
    Ulrikke Falck, Clara Henry, Amy Deasismont m.fl.

Norden har kommit att bli synonymt med deckare och mörker på mörker. Men vi har också en hel del humor och drama i ryggsäcken som kanske snart kommer finna sin väg ut i stora världen. Ingen har väl glömt vilket kulturellt genomslag norska Skam blev och just nu kan man fånga danska Var ligger Løkken? på SVT som i den här recensentens åsikt är värd titten.

Även om långkörare som Solsidan har trofast publik så gapar det tomt i tv-listan på serier specifikt för ungdomar. Hur kul än Oves pinsamma bravader än är så är han kanske inte den mest relaterbara för den yngre publiken.

Enter: Ligga.

Denna svenska dramakomedi på åtta avsnitt huserar karaktärer och situationer alla - med tur eller otur - kan känna igen sig i och det är nästan lite småjobbigt att titta på. Men framförallt är det kul.

Line (Ulrikke Falck) har nyss blivit dumpad av sin tjej Julia och hon har minst sagt svårt att släppa henne. För att ta sig genom denna svåra tid på bästa och mest effektiva vis föreslår hennes bästa kompis Elin (Clara Henry) en plan, eller snarare en slags okonventionell hittepåbehandling: Line ska ligga med en person i veckan i två månader. Då kommer hon garanterat komma sitt ex!

Föga förvånande blir det en hel del pinsamma situationer och udda typer som Line stöter på i Tinderdjungeln. Det manusförfattarna lyckas fantastiskt bra med är att hitta en skruvad karaktär vi alla någon gång stött på eller känner någon som stött på och skruvar till den lite extra. Trots det blir de aldrig för "excentriska" för att det ska sluta trovärdigt eller blir för jobbigt. Även huvudpersonen Line är kanske inte den mest normala (om det nu finns någon som kan kallas normalt) men det gör det desto intressantare att se på för där en "sund" person hade vänt på klacken så sveper Line en shot och säger "jaja, vi testar väl".

Skruvade men trovärdiga karaktärer

Förutom fantastisk garderob bidrar Henrys karaktär med sarkastiska kommentarer och agerar bollplank för Lines utveckling men mer än det tjänar hon inte till. Line är duktig på att skapa trubbel själv men för att hon inte bara ska vara ett utrymme för exposition i åtta avsnitt så hade Elin behövt vara lite mer problematisk, lite mer insyltad i handlingen som hon trots allt är ansvarig för.

Det som är kanske mest uppfriskande och på något sätt djärva med Ligga är att den centrerar kring HBTQIA-karaktärer utan att göra hela handlingen om specifikt HBTQIA-problem. Många serier i genren hanterar huvudsakligen konflikter och situationer som HBTQIA-personer hamnar i och som blir då specifikt inriktad för den publiken. Huvudkaraktärerna i Ligga råkar bara vara lesbiska och deras problem är universala och igenkännbara för vem som helst. Det är ett stort steg för att normalisera HBTQIA-content i mainstreammedia.

Ligga har premiär på Discovery+ på Juldagen.