13 december 2021 kl. 18:12

Henrik och Stephanie beger sig ut på smekmånad

Lagom i tid till vinterbitterheten dimper andra säsongen av 'Var ligger Løkken?' ner i TV-brevlådan. Det blir sol, skratt och självklart en hel del knasigheter.

Oliver Zahle
    Jens Korse, Oliver Zahle
    Nicolaj Kopernikus, Lise Baastrup

"Vad ligger Løkken?" på SVT Play är en av de där sällsamma serierna som kom till mitt under pandemins högtryck och som flätade in samhällskrisen i berättelsen. Det resulterade i en varm följetång kring Stephanie (Lise Baastrup) och Henrik (Nicolaj Kopernikus), ett par vars semester for ut genom fönstret när restriktionerna sattes i verket. Istället begav de sig ut på en olyckskantad cykelsemester tvärs genom Danmark där de förföljdes av Stephanies smågalna chef, besatta rollspelare och pinsamheter i långa led. Med andra ord: en lyckad semester!

Nu har paret ställt in siktet på att gifta sig i Paris. Men precis när de sätter sig i taxin för att åka till flygplatsen så händer det som inte får ske - de skräckinjagande restriktionerna återinförs. Men då får de den briljanta idéen att gifta sig i Løkken, platsen som har en alldeles speciell plats i deras hjärtan. Men den här gången blir det segla av!

Var ligger Løkken

De två första avsnitten i andra säsongen utlovar samma recept som första med några twists. Det som är seriens starkaste faktor är att Stephanie och Henrik faktiskt genuint tycker om varandra och inte faller i vanliga komedifällan som sätter kvinnan och mannen mot varandra. Det finns en tröskel på hur kul det är att se ett par "gnabbas" och den tröskeln blir lägre för varje år. Film har funnits i över hundra år och det är fantastiskt att den tropen ännu inte utplånats.

Samma recept med några twists

Det som sätter seriens kredibilitet i gungning är även en annan uttjatad faktor: bristande kommunikation. Så mycket problem kan lösas bara om karaktärerna faktiskt pratar med varandra. En stor del av handlingen väger på att paret inte pratar som två vettiga människor vilket gör storyn banal och på en viss nivå dumförklarande. De har tillräckligt mycket charm och kemi för mig att vilja se dem tampas med taxichaufförer med road rage eller försöka få upp en burk med ravioli en vanlig söndagseftermiddag. All konflikt måste inte baseras på något så enkelt som bristfällig kommunikation.

Stephanie och Henrik har en lång väg att resa och det är nog säkert att säga att mycket mer tramsigheter kommer kanta deras väg. En del nya småroliga karaktärer har redan presenterats och den vardagliga igenkänningshumorn från första säsongen förblir seriens trumfkort. Behöver du lite danska i ditt liv att flina åt så finns de två första avsnitten nu att se på SVT Play.