• C More
Uppdaterad 07 april 2022 kl. 08:04 | Publicerad 05 april 2022 kl. 17:04

En komediserie som tyvärr inte är särskilt rolig

C Mores satsning på Young Adult-serier fortsätter, den här gången med den satiriska serien Likea. Filmtopps Jonathan Smeds är dock inte jätteimponerad.

Vera Herngren och Felicia Danielsson
    Vera Herngren, Felicia Danielsson, Edvin Törnblom, Måns Nathanaelson och Susanne Thorson

C More beskriver själva Likea som "en satirisk humorserie med glimten i ögat" om den värld som influencers lever i. Flera satiriska inspel görs och är ofta väldigt klockrena, även om åtminstone jag tycker att det mesta redan är behandlat. Däremot finns det ett större problem, och det är att den satir som levereras inte är rolig. Faktum är att serien genomgående överlag är ganska slätstruken.

Likea handlar om influencern Rut (Felicia Danielsson), och hennes vän Cajsa (Vera Herngren). Den sistnämnda har precis tagit sin journalistexamen utan att få tag på något jobb och har därför börjat arbeta som Ruts assistent. De är båda anställda av agenturen Fube Agency, drivna av Lukas och Liselotte, och försöker tillsammans överleva i det hårda influencerklimatet.

Rut är den stora nidbilden av hur gemene man ser på influencers, samtidigt som Lukas och Liselotte representerar den cyniska delen av världen där man konstant jagar likes. De spelas av Måns Nathanaelson och Susanne Thorson och fungerar absolut i att ge en satirisk bild av hur det fungerar. Här föreslås det PR-förhållanden och de anställda behandlas som luft.

Bild från Likea, en ny serie som kommer den 6 april på C More
Felicia Danielsson, Edvin Törnblom & Hannes Fohlin i "Likea". Foto: C More

Serien belyser på ett ganska bra sätt den problematik som växt fram i influencervärlden, med ämnen som narcissism, social climbing och hur folk egentligen beter sig i den sfären. Men ingenting av det som tas upp är nytt, och eftersom den dessutom ska vara en komediserie är i alla fall mina förväntningar att dessa satiriska scener ska framkomma med en fyndig humoristisk twist.

Jag hinner se en minut av Likea innan det har hunnits dra ett trött boomer-skämt, och den tonen har sedan resterande sju avsnitt. Här finns chans att verkligen fördjupa sig i hur influencers lever och göra något kul av det. Istället har man valt att göra en uppskruvad variant av sånt alla redan vet och skämtar om, utan att själva vara jätteroliga.

Karaktärerna fungerar inte

En av de största problemen är att ingen av karaktärerna varken är sympatiska eller igenkännbara. I ett avsnitt visar Rut att det finns mer än bara den här ytliga och själviska influencern, men då har man redan etablerat en bild som jag tror de flesta lär hata. Dessutom görs det absolut noll med det efteråt. Cajsa är mest bara där, och Lukas samt Liselotte är bara genomvidriga personer.

De scener där det blir roligast är dels genom Texas, spelad av Edvin Törnblom, dels tack vare ett par olika kändiscameos. När vi är nere och skrapar så långt ner ringer varningsklockorna högt och klart. Det slår mig att det känns som att skaparna Felicia Danielsson och Vera Herngren inte vet vilken målgrupp de ska skriva den här serien för. Jag, som 25-åring, känner inte att humorn är riktad mot mig så många gånger. I bland verkar den passa ens föräldrar, men så har vi ju då till exempel boomer-skämten och scener där det spårar ur med droger.

Danielsson och Herngren har gjort sin hemläxa när det kommer till influencervärlden, och lyckats skruva upp knasfaktorn i denna än mer. Men de lyckas inte helt med att samtidigt vara roliga. Om det blir en säsong 2 eller ej vet vi inte just nu. Efter den första säsongen kan jag inte direkt säga att jag är jättesugen på mer.

Likea har premiär på C More den 6 april.