Oskar Pettersson
03 december 2021 kl. 16:12

Oanmärkningsvärt berättande om en anmärkningsvärd tid.

Maffiaserien "Cacciatore – The Hunter" kommer nu till Sverige. Filmtopps Oskar Pettersson ser däremot ingen större poäng med detta.

Silvia Ebreul
    Francesco Montanari, Francesco Foti, Miriam Dalmazio m.fl.

Man brukar säga att det finns tre självklarheter här i livet: Döden, räkningar och att det kommer minst en halvdan italiensk maffiaserie per år. Är det bara jag, eller känns det inte som italienarna är lite stolta över att vara ansiktet utåt för organiserad brottslighet? Filmer och serier om landets tvivelaktiga historia pumpas ut år efter år med inga tecken på att upphöra. Ett färskt exempel på detta är Cacciatore – The Hunter, vars första säsong nu släppts på C More, men baserat på de fyra första avsnitten är det ingen serie som kommer inneha större plats på näthinnan framöver.

Cacciatore – The Hunter har till synes alla ingredienser för att skapa ett riktigt fängslande tidsdokument av ett mörkt kapitel från landets nutidshistoria. Vi snackar maffiauppgörelser. Vi snackar korruption, 90-tal och kedjerökande poliser. SICILIEN för guds skull. Trots dessa kittlande beståndsdelar hittar seriens första tredjedel aldrig riktigt ett välklingande tonläge att berätta sin historia i.

Det är inte grundligt och djupgående nog för att fungera i pedagogiskt syfte om landets historia, men heller inte fartfyllt och ”Scorsese”-igt nog för att fungera som adrenalinhöjande och fräsig underhållning. Vad vi istället får är en serie som tuffar på under hastighetsgränsen utan att stöta på några större farthinder, men som aldrig heller erbjuder en resa värd att minnas för sina passagerare tillika åskådare.

Dussinserie som aldrig engagerar

Vår rättskämpe Saverio Barone är en ihärdig åklagare i Palermo, som efter ett par framfotsvisande handlingar blir högst delaktig i landets antimaffiaenhet under en tid då den organiserade brottslighetens grepp om landet var som hårdast. Barone då, vem är det? Och varför är det just honom vi ska spendera timslånga avsnitt med att följa? En fråga som enligt mig saknar svar då huvudkaraktären upplevs som vilken tjomme som helst, främst till följd av ett tunt manus.

Testosteronstinna italienare med fräsiga frisyrer och vältrimmade mustascher finns det gott om i serien, och ett svaghetstecken från serien är att vår huvudkaraktär till slut nedgraderas till att bli en i mängden av dem.

Cacciatore – The Hunter misslyckas med att sätta personerna och händelserna som visas upp i något större, avgörande perspektiv. Ja visst, brottslighet är dåligt och vi får ju hoppas poliserna haffar elakingarna i slutändan, men de underliggande insatserna om varför Saverio och hans kollegors arbete faktiskt spelar roll klargörs aldrig vilket resulterar i en oengagerad upplevelse.

Första säsongen av Cacciatore – The Hunter finns nu att streama på C More.