• C More
Uppdaterad 21 januari 2022 kl. 13:01 | Publicerad 18 december 2021 kl. 18:12

Vacklande start för nya Beckfilmerna

Den 25 december släppts "Beck: Ett nytt liv", den första av fyra kommande Beckfilmer. Filmtopps Eric Diedrichs tycker att titeln är något missvisande.

Pontus Klänge
    Jennie Silfverhjelm, Peter Haber, Kristofer Hivju, Martin Wallström, Valter Skarsgård m.fl.

Efter en cliffhanger som fick fansen att sätta i vrångstrupen är Beck tillbaka hos C More med en ny film. Ett nytt liv må vara titeln, men särskilt nytt är det inte. Ett lik hittas, Beck-gruppen drar sig i håret, en lösning kommer. "En ny dag på jobbet" hade varit ett mer talande namn. Fast vad gör det? Med 40+ filmer i bagaget är det just den rutinmässiga tryggheten publiken önskar av karaktären som Peter Haber lyckats göra till sin egen – trots briljanta företrädare som Carl-Gustaf Lindstedt och Gösta Ekman

Hur som haver. Lite nytt blir det under den disiga Stockholmshimmeln när Valter Skarsgård introduceras i Beck-världen (hans roll sias bli avgörande framöver). Utöver det känns det mest som fan service: Kristofer Hivju återvänder som Steinar, Martin Beck återvänder från sjukan och "Grannen" återvänder till balkongen. Det är tryggt, det är trevligt, men det är också rätt intetsägande.

Inte den nytändning många hoppats på

Beck: Ett nytt liv
Beck-gruppen planerar. Foto: C More.

Liket som hittas denna gång tillhör en dansk, homosexuell gangster. Rör det sig om hatbrott? Rör det sig om hämnd? Alexandra Beijer leder sitt betrodda gäng på jakten efter sanningen, men vägen dit är kringelikrokig. Medan de gräver som bäst, får Martin sitta bakom ett skrivbord – något han inte verkar helt nöjd med.

På senare tid har Beckfilmerna arbetat upp en strålande ensemble – utöver redan nämnda namn ser vi polishuset populeras av skådespelare som Martin Wallström, Jonas Karlsson och Jennie Silfverhjelm – trots detta slås inga gnistor. En anledningen är historiens uddlösa komplott (vars twist kan förutses på långa vägar), en annan är den haltande speltiden. Trots att filmen tickar in på 90 minuter saknas ett ordentligt driv. Det är klart, efter 40+ filmer borde också eggen vara slö, men jag vill ändå tro att Beck-universumet har några pärlor kvar att karva ut.

"Beck: Ett nytt liv" har premiär på C More den 25 december.