Uppdaterad 13 februari 2022 kl. 07:02 | Publicerad 12 februari 2022 kl. 15:02

Sprudlande kreativt i film om kreativitet

Nu finns "The Sky Is Everywhere" att streama på Apple TV+. Filmtopps Eric Diedrichs har sett filmen och diggar både musiken i centrum och den sprudlande kreativiteten.

Josephine Decker
    Jandy Nelson
    Grace Kaufman, Jacques Colimon, Jason Segel, Pico Alexander m.fl.

För ett par år sedan släppte Josephine Decker dramarysaren Shirley med Elisabeth Moss som skräckförfattare med "Virginia Wolf-syndrom". Nu är hon tillbaka med något helt annat – ett skojfriskt ungdomsdrama om musik, sorg och kreativitet.

Efter att Lennie (Grace Kaufman) förlorar sin syster förlorar hon också sin känsla för musik. Även om hon är en skicklig klarinettspelare så hittar hon inte riktigt groovet, det är som att självförtroendet dog med syrran. När hon slängs in i ett triangeldrama mellan drömpojkarna Joe och Toby blir livet ännu mer komplicerat – inte minst eftersom Toby dejtade hennes syster. Men det blir också roligare och med mera gnista. Vem ska hon välja, om hon nu verkligen får lov att göra det?

Som att se Wes Anderson gå loss i garaget

Rent handlingsmässigt är The Sky is Everywhere en rätt typisk ungdomsfilm. Utöver nämnda karaktärer har vi exempelvis en flummig farbror (Jason Segel) och en älskvärd mormor (Cherry Jones). Vad som får filmen att sticka ut är själva paketeringen. Regissör Josephine Decker har öppnat den stora verktygslådan och leker kreativt med allt från stop motion till cellofan. Föreställ dig en mindre pedantisk Wes Anderson gå loss med lite prylar från garaget.

I huvudrollen ser vi alltså Grace Kaufman, som också är aktuell med Rebecca Hall-skräckisen Resurrection. Hon gör ett bättre jobb än sina jämnåriga motspelare och lyckas vara tillräckligt älskvärd för att kompensera för deras brister. Sedan är det ju svårt att inte tycka om Jason Segel. Med sin säregna utstrålning och vänlighet är han som klippt och skuren för att spela den där lite kufiske farbrorn som gärna seglar iväg i sin stonerdimma.

The Sky Is Everywhere finns nu att streama på Apple TV+.