Kan 1883 rädda Yellowstone?

Kan 1883 rädda Yellowstone?

  • Paramount+
Eric Diedrichs
Uppdaterad 09 januari 2024 kl. 14:01 | Publicerad 08 januari 2022 kl. 20:01
Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Taylor Sheridan måste hitta den rätta synergin

På måndag släpps "1883", en prequelserie till populära "Yellowstone". Filmtopps Eric Diedrichs hoppas att detta kan ge ny energi till Yellowstones maskineri, men är långt ifrån säker.

Som många andra föll jag pladask för Taylor Sheridans moderna, Kevin Costner-frontade westerndrama Yellowstone. Även om det var lite väl uppenbart att det hela började som en korsning mellan Dallas och Gudfadern:

  • John = Don Corleone, den familjefokuserade patriarken, som tar lagen i egna händer.
  • Kayce = Michael Corleone, den hemvändande krigshjälten som inte ville ha något med faderns företag att göra men sakteligen dras in.
  • Jamie = Tom Hagen, adoptivsonen som är advokat.
  • Beth = Sony, en hetlevrad dotter som inte blinkar för att sätta dit dem som gör henne, eller hennes familj orätt.

Men, som vi alla vet, utvecklades Yellowstone ganska snart till att bli något mer än "Gudfadern på prärien". Särskilt i den andra säsongen, där det var svårt att förutse seriens olika svängar. Åh, vad jag gillade att följa familjen Dutton, den underbara dialogen och de extremt intensiva scenerna mellan den psykotiska bulldogen Beth och den patetiske, bekräftelsesuktande Jamie.

Började redan gå på tomgång

John Dutton
Kevin Costnar grymtar och skrockar likt aldrig förr. Foto: Paramount+

I den tredje säsongen hände något. Riktningen började försvinna och det hela började utvecklas till ett slapphänt relationsdrama med lösryckta kärleksband. Varenda cowboy skulle rulla i höet när vilda rodeotjejer börjar jobba på gården, svartsjuka grodde mellan männen, Beth blev en karikatyr på sig själv och John Dutton gick mest runt och skrockade gemytligt på slätterna. Kayces fru, Monica, ska vi inte ens prata om.

Och så landade TV-historiens sjukaste finalavsnitt sedan Twin Peaks säsong två – ja, till och med galnare än när Per Ragnar drog i sprängladdningen i Tre kronor. En kavalkad av EXTREMA cliffhangers avlöstes. Givetvis blev jag livrädd: 1) serien är så nära att läggas ner nu att de måste slå till med detta vansinniga knep för att tvinga tittarna att begära mera, 2) författarna vet inte längre vad de ska göra med sina karaktärer, de har ingenting att bygga upp till och nu får vi vänta ett år för att se om de kommit på ett svar.

Men samtidigt hade vi Jamie, familjens svarta får, karaktären många hatar men jag älskar. Han porträtteras till perfektion av Wes Bentley i en av de bättre rollprestationer jag sett. Som alla andra vill jag ge honom en örfil, ta honom i kragen och skrika "stå upp för dig själv, du är patetisk!". Samtidigt, är det något med honom som skrämmer mig. Det ruvar ett mörker som måste få sippra ut. Något som jag också trodde skulle ske i den fjärde säsongen.

Många kritiska till fjärde säsongen

Jamie Dutton
Wes Bentley som Jamie Dutton. Foto: Paramount+

Jag såg klart Yellowstone säsong fyra i går och kan till min stora besvikelse konstatera att Taylor Sheridan fortfarande inte verkar veta vilken riktning serien ska ta. I det stora hela kändes allt som en transportsträcka till ingenstans. Rip och Beths krystade förhållande tuffar på, Jamie syns knappt i bild, Johns trötta visdomsord är virrigare än någonsin – i en scen säger han till och med emot sig själv på bara några sekunder, det är knappt så att (ännu) ett skrockande hinner komma emellan.

Många fans har varit kritiska mot seriens utveckling av ungefär samma anledningar som jag skrivit ovan. Framförallt beskriver de en frustration över den fjärde säsongens sega riktningslöshet, att de är trötta på Beths ensidiga agerande och fattar inte alls vad som händer med Kayces familj – inte konstigt, de är knappt med i bild. Men på måndag händer något som kan förändra allt eller ingenting – spinoffen 1883 får premiär.

Är 1883 spinoffen som styr upp skutan?

Sam Elliot i 1883
Sam Elliot i "1883". Foto: Paramount+

När det blev känt att Taylor Sheridan planerade att göra en till Yellowstone-serie blev jag rätt förvånad. Inte minst eftersom han precis släppte Mayor of Kingstown och har en serie som heter Lioness på ingång. Samtidigt är det inte ovanligt att TV-kreatörer springer på flera bollar samtidigt och att göra en spinoff på en redan pågående succé är något av ett amerikanskt recept – Buffy fick Angel, Walking Dead fick Fear osv.

Min förhoppning är att detta inte bara är ett sätt för Taylor att så fler dollarfrön, utan att han faktiskt har en sammanhängande vision med detta. Allt fler har börjat trötta på vad Yellowstone har blivit, och det vet han om – kanske är 1883 en skenmanöver? Kolla på detta, glöm ert missnöje – imponeras av detta istället! Kanske är det ett sätt att vinna tid. Vem vet? Gissningsvis är 1883 ett sätt att hålla spänningen uppe genom att korsbefrukta de två serierna med olika idéer, frågor och svar. Något nämns i Yellowstone och när säsongen är slut, inleds 1883 där detta blir besvarat. Något händer i 1883 och så får vi förstå vilka historiska effekter det fick i Yellowstone. Han kan hitta en perfekt synergi.

Samtidigt, en serie ska kunna stå på sina egna ben. Taylor Sheridan har länge snackat om att Yellowstone ska bli en långkörare med minst sex säsonger. Problemet är bara att han varken tycks veta hur han ska leda oss mot slutet eller hur han ska hålla karaktärerna levande och intressanta fram till dess. Jag älskar hangout-historier, men då måste också karaktärerna man hänger med vara spännande. Det allra bästa vore om 1883 blir en nytändning som ger honom det fokus han behöver för att ro moderskeppet i hamn.

På måndag får vi svaret.

Mer läsning:

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL