Sveriges billigaste och dyraste streamingtjänster

Årskrönika: Streamingkriget 2022 – vinnare och förlorare

Emil Oscar Rasmussen
23 januari 2023 kl. 07:01
Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Besvikelserna och överraskningarna på streamingmarknaden 2022

År 2022 var ett händelserikt år i streamingdjungeln och vissa av de stora tjänsterna har klarat sig betydligt bättre än andra. Filmtopps krönikör delar ut en och annan känga i sin analys av streamingåret som var, men också några tummar upp.

Under 2022 var det uppenbart att kampen mellan de stora streamingtjänsterna på marknaden tätnade rejält. Netflix framgångsseglats började ta in rejält med vatten med siffror som blinkade i rött, Apple TV+ höjde priserna med en skrämmande aggressivitet och HBO Max, ja, vad säger man egentligen om HBO Max kaotiska år?

Allting under streamingåret 2022 har dock inte gått i moll – det finns även en hel del att glädja sig åt. Myllret av streamingalternativ innebär alltjämt att vi kontinuerligt får se riktigt bra filmer och serier och det ges fortsatt utrymme till nya röster på ett helt annat sätt än för bara några år sedan.

Allt som allt finns det helt enkelt några vinnare och några förlorare från året som har passerat. Här är aktörerna som, i mina ögon, gick segrande och förlorande ur streamingkriget 2022.

Årets förlorare 2022: HBO Max

Årets stora förlorare är årets stora vinnare. Under årets gång har Filmtopp låtit Streamingligan rulla – en tabell över de bästa streamingtjänsterna, baserat på snittbetyget på deras filmer och serier. När Streamingligan 2022 nu avrundats kunde HBO Max koras till segrare i både totaltabellen och i tabellen för enbart serier.

Trots att HBO Max hade Filmtopps högsta snittbetyg på sina produktioner under 2022, och trots att streamingtjänsten är hem till en stor mängd av mina personliga favoriter, är det svårt att se HBO Max som något annat än en stor förlorare.

Batgirl
Batgirl hittade aldrig till HBO Max. Foto: HBO Max.

HBO Max lanserades med dunder och brak under senhösten 2021. Allt gick inte helt smärtfritt i samband med lanseringen – tjänsten har krånglat och redan existerande kunder gick i taket över livet-ut-rabatten som erbjöds till nya abonnenter – men i det stora hela såg åtminstone jag HBO Max intåg på den svenska marknaden som något väldigt positivt.

HBO Nordic höll aldrig riktigt måttet och hade ett klent utbud i jämförelse med vad HBO Max utlovade – det var nu det aktade varumärket HBO på allvar skulle etablera sig i Sverige. Under pressträffen inför lanseringen pratades det om stora och långsiktiga planer på nordiskt innehåll, Warner Bros. filmer skulle bli tillgängliga kort efter biopremiärerna och det kändes verkligen som om HBO Max var redo att erövra den svenska marknaden.

Det var då det. Omkring ett halvår senare hade WarnerMedia och Discovery slagit sig samman och blivit Warner Bros. Discovery. Kort därefter började den nyformade mediejätten kasta både det ena och det andra i dokumentförstöraren. Det började under uppmärksammade former med att Batgirl kastades åt sidan, trots att den var färdiginspelad, följt av att alla nordiska originalproduktioner plockades bort och nedmonteringen har fortsatt.

Warner Bros. Discovery ser ut att försöka spara in på både det ena och det andra när det kommer till HBO Max – och det på bekostnad av både sina kunder och de kreativa krafterna som satt dem på kartan. Det är en sak att försöka strömlinjeforma sitt utbud för tydlighet i sitt varumärke, men det är något helt annat att plocka bort serier som Raised by Wolves, Minx och Westworld (serier med extremt tydlig HBO-identitet), för att spara pengar.

Trots att HBO Max har producerat så otroligt mycket sevärt under året är det svårt att inte se på streamingtjänsten med en viss likgiltighet. Med ett utbud som stympas plötsligt och upprepande gånger (ofta utan att det kommunicerats ut på ett tydligt sätt) är det svårt att fortsätta bry sig om HBO Max. Tjänsten bryr ju sig uppenbarligen inte om varken sina kunder eller dem som skapar filmer och serier åt dem.

Bubblare: Apple TV+

Jag tycker egentligen inte att Apple TV+ är en förlorare, då det är en streamingtjänst med ett otroligt spännande utbud. Med det sagt förtjänar den ändå en känga för prishöjningen som genomfördes under hösten. Det var oundvikligt att den skulle komma med tanke på den relativt låga tidigare prislappen på 59 kronor i månaden, men en höjning med 50 procent är saftigt.

Black Bird (säsong 1)
Taron Egerton tittar snett på den nya prissättningen. Foto: Apple TV+

Apple TV+ motiverade höjningen med att deras utbud har växt och det har det visserligen, men i jämförelse med sina konkurrenter är det fortfarande minimalt. Prishöjningen var med andra ord alldeles för grov eller så kom den alldeles för tidigt, alternativ bådadera.

Årets vinnare 2022: Prime Video

Årets vinnare i streamingkriget 2022 är i mitt tycke Amazon Prime Video. Streamingtjänsten har kanske inte det allra bredaste utbudet av högkvalitativa serier och filmer, men den är hem till en stor mängd sevärda titlar. Det är dock inte innehållet i sig som gör Prime Video till den stora vinnaren, utan snarare strategin som man nyttjat under 2022. Ur ett svenskt perspektiv känns det som om Prime Video spelat ut varenda kort helt rätt.

Morfydd Clark i Maktens ringar
Foto: Prime Video.

Prime Video är en streamingtjänst som glidit rejält under radarn (åtminstone i vissa av mina kretsar) de senaste åren, men under 2022 blev det ändring på det, och streamingtjänsten kan i första hand tacka premiären av tidernas största seriesatsning, Sagan om ringen: Maktens ringar, för det. Den extremt omtalade serien föll inte riktigt alla i smaken, men den satte Prime Video på kartan på ett helt nytt sätt – och därefter tog man till vara på momentumet man skapat på bästa möjliga sätt.

Lagom till att Maktens ringar rullade i mål med sin förta säsongen inleddes satsningen på svenskt innehåll på allvar – rakt i motsats till HBO Max. Under slutet av året lanserades Toppen, Ägd av Danny och LOL: Skrattar bäst som skrattar sist, kraftigt marknadsförda. Oavsett vad man tycker om dessa produktioner är timingen ypperlig och Prime Video har ökat chanserna att folk ska ge tjänsten en chans och dessutom upptäcka många av dess andra sevärda serier.

Prime Video är dessutom den mest prisvärda streamingtjänsten av de internationella jättarna.

Bubblare: Disney+

Disney+ känns mer eller mindre alltid som en vinnare. Basen av Disney-, Marvel-, Star Wars- och Pixar-produktioner tilltalar en extrem målgrupp och addera till det att streamingtjänsten tillhandahåller kvalitetsinnehåll även från amerikanska kanaler som FX och Hulu (Atlanta, The Bear, Reservation Dogs m.fl.) så är det bara att lyfta på hatten och gratulera.

The Bear
The Bear, en av de bästa serierna 2022. Foto: Disney+

Sedan lanseringen i Sverige har Disney+ visat att man är en orubblig gigant som är här för att stanna, med ett utbud som konkurrenterna får svårt att utmana.

Årets comeback 2022: Netflix

År 2022 var länge året då det kändes som om mer eller mindre alla var ganska trötta på Netflix. Det i kombination med en uppsjö nedlagda serier och sämre resultat än väntat fick en att undra om storhetstiden var på väg att ta slut en gång för alla. Men nu sitter vi här, bara några dagar in på 2023, och de senaste månaderna har flertalet Netflix-produktioner blivit rejäla snackisar, som exempelvis dundersuccéen Wednesday och Glass Onion: A Knives Out Mystery.

Wednesday
Foto: Netflix.

Det känns som om streamingtjänsten lyfte sig rejält under hösten och vintern. Visst fortsätter det att dyka upp en hel uppsjö filmer och serier som man inte ens orkar snegla mot, men Netflix har också påmint oss att de kan producera både för lättsmält mys- och slötittande och för den som vill bli utmanad. En höst och vinter med titlar som Snabba Cash (säsong 2), Blonde, The Playlist, Guillermo del Toro's Cabinet of Curiosities, Enola Holmes 2, The Crown (säsong 5), Wednesday, Guillermo del Toro's Pinocchio och Glass Onion: A Knives Out Mystery är rent ut sagt imponerande.

Utbudet på Netflix är evigt växande och trots att streamingtjänsten fått en viss stämpel av att producera mycket skräp, så ska den ha en eloge för att den fortsätter att ingå samarbeten med spännande film- och serieskapare – vilket också leder till en hel del pärlor.

Årets nordiska streamingtjänst 2022: Viaplay

Vi avslutar med att ge Viaplay ett litet plus i kanten. Jag har i ärlighetens namn lite för dålig koll på den Nordenfokuserade streamingtjänsterna för att ge dem en ärlig chans i de övriga kategorierna, men Viaplay lyckas ändå sticka ut ur mängden. Streamingtjänsten har tydliga ambitioner som sträcker sig utanför Nordens gränser, men det har inte stått i vägen för en stor mängd nya originaltitlar, varav flera är riktigt bra.

Med det sätter jag punkt för streamingåret 2022 och gör mig redo för årets krig.

Mer läsning:

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL