Intervju: Dakota Johnson om nya filmen

Dakota Johnson: "Ett projekt att slåss för"

  • Apple TV+
Eric Diedrichs
18 juni 2022 kl. 16:00

Delar med sig av sin bästa upplevelse

Efter framgångarna med "Fifty Shades" handplockar Dakota Johnson projekt hon verkligen tror på. Filmtopps Eric Diedrichs har pratat med stjärnan om den romantiska dramakomedin "Cha Cha Real Smooth".

Den unge filmskaparen Cooper Raiff ligger bakom den hyllade romantiska dramakomedin Cha Cha Real Smooth, som nu finns att se på Apple TV+. I filmen, som har prisats på Sundance och Palm Springs och fick högt betyg här på Filmtopp, ser vi Dakota Johnson i ena huvudrollen – en skådespelare som fortsätter att imponera efter den omtalade Fifty Shades-trilogin.

Nyligen var hon aktuell i Maggie Gyllenhaals fenomenala, Oscarsnominerade regidebut The Lost Daughter, i vilken hon fick visa upp ett helt annat register av sin skådespelarförmåga. Likaså håller hon nu på att spela in Marvelfilmen Madame Web tillsammans med stjärnskottet Sidney Sweeney.

I Cha Cha Real Smooth spelar hon en ensamstående mamma till en autistisk dotter. På en Bar Mitzvah träffar hon Andrew (Cooper Riaff) – en ung man som de judiska mammorna i området anställer för att sprida god stämning på deras fester. Det är en fin och rolig film, väl värd din tid.

När vi pratar med varandra över Zoom medverkar även Cooper Raiff och Vanessa Burghardt, som gör sin skådespelardebut i rollen som Dakotas dotter. Precis som sin karaktär Lola, har Vanessa autism.

– Jag startade mitt produktionsbolag för lite över två år sedan och detta är den första filmen vi utvecklat från start, berättar Dakota. Så jag hoppade inte på projektet på grund av manuset och sedan producerade, utan vi tog fram manuset tillsammans.

Många producenter bryr sig inte

Dakota Johnson
Dakota Johnson i "Fifty Shades of Grey". Foto: Universal Pictures.

I Hollywood finns det gott om producenter och det är långt ifrån ovanligt att skådespelare är med och delproducerar sina filmer. Till skillnad från många andra, tar Dakota rollen som producent på stort allvar:

– Det är en väldigt speciell tid för mig eftersom jag har möjlighet att arbeta fram mina egna drömprojekt tillsammans med regissörer och manusförfattare som jag vill arbeta med. När jag träffade Cooper, efter att ha sett hans film Shithouse, klickade vi och jag gillade vad han ville berätta. Jag kände att Cha Cha var ett projekt att slåss för. Jag har gjort många filmer där producenterna inte bryr sig alls. De vill tjäna pengar och servera massorna, de skyddar inte sin regissör, de skyddar inte sin konstnär. Jag vill göra det och detta var ett perfekt tillfälle, säger Dakota.

Sett till hur länge ni har arbetat tillsammans och med den här filmen, vad skulle ni alla tre säga har varit det mest minnesvärda?

– Förmodligen att träffa Vanessa, det är nog det mest minnesvärda för mig, säger Dakota och kollar på sin motspelerska.

Cooper inflikar att han håller med och frågar Vanessa vad hon tycker, varpå Dakota skämtar om att hon måste välja en av dem nu.

– Det skulle nog vara första gången jag träffade er på riktigt på caféet. Jag kommer ihåg att jag inte ville gå ut ur bilen eftersom jag var livrädd för att träffa er två, men sen efteråt kändes allt bra. Och du hade med din hund, säger Vanessa och tittar på Dakota.

En väldigt ensam process

Cha Cha
Cooper Riaff och Dakota Johnson i "Cha Cha Real Smoth". Foto: Apple TV+.

"Cha Cha Real Smooth" är Cooper Riaffs andra film. Han berättar om skillnaden på att göra den från debutfilmen "Shithouse".

– När jag gjorde första filmen var vi bara sex personer på set, vi var många fler den här gången. Inlärningskurvan var enorm. Men den stora skillnaden var att andra brydde sig om hur filmen skulle bli, arbetet med min första film var en väldigt ensam process och det fanns de i teamet som inte trodde att den skulle bli klar. Här var det med folk från början som hjälpte till och verkligen la ner sin kraft i filmen.

Med det tackar vi Dakota Johnson, Cooper Riaff och Vanessa Burghardt för pratstunden.

Mer läsning:

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL