Nya svenska filmer 2018 – Bästa tipsen

Vilka är de bästa svenska filmerna 2018?

De två unga tjejerna i Gabriella Pitchers film Amatörer.
De två unga tjejerna i Gabriella Pitchers film Amatörer. Foto: TriArt.

Vilka är egentligen de bästa nya svenska filmerna 2018 har att erbjuda? På denna sida samlar vi alla våra tips på bra svensk film som dyker upp under årets gång. Året har börjat starkt och ser ut att bli lika stadigt som 2017.  

Det har sedan stumfilmens glansdagar blivit en hel del bra svensk film. Bland de riktigt tidiga guldkornen har vi exempelvis Victor Sjöströms Körkarlen och Berg-Ejvind och hans hustru och Mauritz Stillers Erotikon. Efter talfilmens intåg har vi otaliga klassiker av regissörer som Bo Widerberg, Mai Zetterling, Jan Troell och så klart Ingmar Bergman. 

På senare år tycks den svenska filmindustrin blomstra på nytt. Inte minst börjar fler kvinnliga regissörer få större utrymme och mindre filmer få en ny chans på landets biografer. Bland nya svenska filmer hittar hittar vi imponerande independentfilmer som: Apan, Efterskalv, Min lilla syster, Yarden, De ofrivilliga och Jimmie. Om du vill läsa mer om svensk film, spana in vår samlingssida med fakta och tips på svenska filmer.

Bästa tipsen på nya svenska filmer 2018

2018 ser ut att bli ett starkt år för svensk film. Dokumentärgenren blomstrar likt aldrig för och allt fler och fler kvinnliga regissörer börjar ta plats. På listan möter vi exempelvis Gabriela Pichlers andra film Amatörer, en skruvad komedi om en döende småstad, och dokumentären The Deminer om minröjaren Fakhir Berwari. Nedanför listar vi de bästa svenska filmer 2018 efter betyg och bokstavsordning. 

Amatörer

De två unga tjejerna i Gabriella Pitchers film Amatörer.

Foto: TriArt.

Regi: Gabriela Pichler
Manus: Jonas Hassen Khemiri, Gabriela Pichler
Med: Zahraa Aldoujaili, Yara Aliadotter, Fredrik Dahl m.fl.
Genre: Drama, Komedi
Speltid: 1h 42min

Handling: I det fiktiva lilla brukssamhället Lafors, där en gång blomstrande industrier är på dekis, inser kommunstyrelsen att det är dags för en nytändning. En tysk lågpriskoncern är intresserade av att expandera sin verksamhet och ser Lafors som ett alternativ. Problemet är att varuhuskedjan också överväger Allingsås. För att locka tyskarna föreslår kommunfullmäktigen Musse att de ska marknadsföra samhället genom att spela in en film. Kulturbudgeten är dock slut så skolungdomarna får göra filmen åt dem.

Omdöme: Slutscenen på en biograf är rysligt effektiv och gör att de bubblande känslor som uppstått tidigare når sitt klimax. I en tid där filmer med ett fint yttre men ett tomt inre pumpas ut på löpande band känns det befriande med regissörer som faktiskt har något att berätta. Gabriela Pichler har massor att berätta och framställer det riktigt bra.

4 av 5

The Deminer

Ur den svenska filmen The Deminer.

Manus & regi: Hogir Hirori
Genre: Dokumentär
Speltid: 1 tim 23 min

Handling: ”Barnen som dör av minorna är som mina barn. Dör jag här ute så gör jag det i alla fall med gott samvete”, säger den kurdiske översten Fakhir Berwari i dokumentären The Deminer. I samarbete med den amerikanska militären leder han en trupp vars uppgift är att desarmera minor och bomber i ett söndertrasat Mosul efter Saddam Hussein-regimens fall. Beväpnad med en avbitartång och haltandes med en benprotes, där döden lurar bakom varje hörn, är oddsen ständigt emot honom. Men likt Fågel Fenix reser sig Fakhir gång på gång ur den sönderbombade askan och gör det han är bäst på: rädda liv.

Omdöme: I ”The Deminer” har regissören Hogir Hirori har tagit del av videomaterial från Fakhirs uppdrag. Ofta filmad med handkamera får tittare uppleva den sanna och dagliga skräcken som civilbefolkningen upplever. Dokumentären känns stundtals som en thriller och jag sitter som på nålar under de dryga 83 minutrarna, alltid orolig att en mina ska detoneras. Parallellt riktar regissören sin lins mot Fakhirs familj hemma i Kurdistan där den äldsta sonen berättar sin fars historia.

4 av 5

Gräns

Eero Milonoff och Eva Melander i Gräns.
Eero Milonoff och Eva Melander i Gräns. Foto: TriArt Film.

Regi: Ali Abbasi
Manus:
Ali Abbasi, Isabella Eklöf, John Ajvide Lindqvist (Efter novell av Lindqvist)
Med:
Eva Melander, Eero Milonoff, Jörgen Thorsson, Ann Petrén m.fl.
Genre:
Drama
Speltid:
1 tim 41 min

Handling: Gränspolisen Tina (Eva Melander) har på grund av sitt annorlunda utseende har levt ett liv i utanförskap. Hon har dock en unik talang, att dofta till sig människors känslor. Att med en sniff kunna läsa av människors skam och nervositet gör henne fenomenal på sitt arbete då hon direkt vet när någon bär med sig något förbjudet.En dag möter hon en mystisk man med liknande utseende och egenskaper. En relation mellan dem växer fram och Tina börjar snart gräva i frågan om vem hon egentligen är. Men vägen till vetskap är både skrämmande och krokig.

Omdöme: Gräns hade aldrig funkat utan ett starkt manus och en tydlig vision, men genom detta har Ali Abbasi skapat något så ovanligt som en unik filmupplevelse. Även om det går att klura ut några av filmens gåtor innan svaren ges, bjuds det på flera överraskningar. Dessutom utgör dessa mysterium bara en del av filmens större existentiella pussel om vad det innebär att vara människa.

4 av 5

Händelser i Ydre

Vardagsbild ur Händelser i Ydre
Foto: Folkets Bio.

Manus & regi: Per Bifrost, Malla Grapengiesser och Alexander Rynéus
Med: Invånarna i Ydre kommun
Genre: Dokumentärfilm
Speltid: 1 tim, 28 min

Handling: I ett landskap som enligt sägnerna formats av de tre jättarna Bule, Grabe och Hjälm, ligger Ydre, en av Sveriges minsta kommuner. Där får vi följa vardagen hos delar av lokalbefolkningen, alla med olika mål i livet. Högsta hönset på kommunen lägger all sin energi på att ge ett så varmt välkomnande som möjligt till nyanlända, det vill säga både nyfödda och flyktingar. Förhoppningen är att han på så sätt kan få befolkningsantalet att växa till över 3 700 personer.

Omdöme: Jag kan nu konstatera att jag har en ny favoritgenre inom svensk film. Till ”filmer som skildrar livet i en småstad” kan vi naturligtvis räkna Fucking Åmål och ovan nämnda Plötsligt i Vinslöv samt förra årets bästa svenska film som heter just Småstad. Nu kan vi även sålla Händelser i Ydre till denna skara filmer.

4 av 5

LasseMajas Detektivbyrå – Det första mysteriet

Lasse, Maja och en polis sitter på en bänk.
Foto: Svensk Filmindustri.

Regi: Josephine Bornebusch
Manus: Henrik EngströmMattias Grosin
Med: Ester Vuori, Frank Dorsin, Jonas Karlsson, Johan Rheborg, Lotta Tejle, Josephine Bornebusch m.fl.
Genre: Äventyr
Längd: 1 tim 35 min

Handling: I tusentals år har systrarna Hammarabis legendariska bok cirkulerat runt jordklotet. I modern tid skickas den runt som en mästerskapspokal bland skolor. När boken äntligen når Valleby skola är Lasse (Frank Dorsin) ivrig om att få vara med i skollaget. Plötsligt försvinner boken och Lasse och den nya eleven Maja (Ester Vuori) bestämmer sig för att lösa mysteriet och rädda dagen.

Omdöme: Josephine Bornebuschs regidebut är kanske inte fläckfri, men ambitionen är stor och resultatet imponerande. Hon presenterar och målar upp de färgstarka karaktärerna träffsäkert och underhållande. Jonas Karlssons engelsklärare gör underbara utsvävningar om det brittiska kungahusets generationer av corgies. Och Johan Rheborgs egensinnige vaktmästare är en Shining-hommage som sopar mattan med Steven Spielbergs hyllning i Ready Player One.

4 av 5

Uppsalakidnappningen

Poyan Karimi och Rasmus Luthander i Anders Skogs "Uppsalakidnappningen".

Film: Uppsalakidnappningen (2018)
Manus & Regi: Anders Skog
Med: Poyan Karimi, Rasmus Luthander, Shirin Golchin, Peter Åström m.fl.
Genre: Drama, Komedi
Speltid: 1 tim 28 min

Handling: Den minst sagt excentriska Josef Esfarander (Poyan Karimi) bestämmer sig för att kidnappa juridikstuderande Sebastian Åhlund (Rasmus Luthander). Han har till synes planerat brottet in i minsta detalj. Med sig har han flickvännen Shirin (Shirin Golchin) som agerar lockbete och den något trögtänkta Henning (Peter Åström) som medhjälpare. Vad kan gå fel?

Omdöme: Händelsen är så bisarr att det enda sättet att porträttera den rättvist är genom svart humor, och det är precis vad Skog och resten av teamet gjort. Karimi är riktigt övertygande som det narcissistiska ”geniet” Josef, som hela tiden förklarar för oss varför han inte är en av de dumma människorna. Han berättar om sin mästerplan genom att citera diverse psykologiska teorier som han vill nyttja i praktiken. Däremot har han inte dubbelkollat om lägenhetshuset där Sebastian bortrövas från har en hiss eller inte. (Du hittar hela vår recension av Uppsalakidnappningen här).

4 av 5

Vad ska folk säga

Foto: Folkets Bio

Org. titel:  Hva vil folk si
Manus & Regi: Iram Haq
Med: Maria Mozhdah, Adil Hussain, Rohit Saraf m.fl.
Genre: Drama
Längd: 1 tim 46 min
Land: Norge, Sverige

Handling: Sextonåriga Nisha lever ett dubbelliv. Med sina kompisar för hon sig som en västerländsk tonåring, men hemma lever hon efter familjens strikta traditioner. Hennes föräldrar är från Pakistan och gjorde en lång och mödosam resa till Norge för att ge sin dotter ett bättre liv, något de gärna påminner henne om.

En dag ertappar fadern sin dotter med hennes pojkvän och i ett slag rasar Nishas värld samman. Vanärade och utfrysta av sina pakistanska grannar, bestämmer sig Nishas föräldrar för att skicka iväg henne till Pakistan.

Omdöme: Vad ska folk säga är en jobbig upplevelse. Inte minst sett till hur skickligt regissören skildrar hur föräldrarnas attityd till dottern svänger. Filmens största bedrift är nog emellertid dess förhållandevis neutrala ton. Iram Haq lyckas diskutera det laddade ämnet hederskultur utan att förenkla och demonisera sina karaktärer. Vad ska folk säga är en konversationsstartare, och det är bra det. För filmens laddade tema måste pratas om.

4 av 5

Jimmie

Hunter Ganslandt och Jesper Ganslandt i Jimmie

Manus & Regi: Jesper Ganslandt
Med: Hunter Ganslandt, Jesper Ganslandt, Christopher Wagelin, Marita Fjeldheim Wierdal m.fl.
Genre: Drama
Längd: 1 tim 31 min

Handling: Jimmie ser vi ett Sverige vi inte är vana vid. Ett Sverige som präglas av oroligheter. Där stridsplan väser över städerna och skottlossningar hör till den nya vardagen. Fyraåriga Jimmies mamma är borta och hans pappa har bestämt sig för att de snabbt måste fly till ett annat land. Vägen dit är kantad av sömnlösa nätter, våld och skräck.

Motivation: Jimmie är en emotionell käftsmäll, som delade den svenska kritikerkåren i tu. Jesper Ganslandts regi är säker och Måns Månssons kameraarbete är effektivt. Månsson jobbar ständigt med närbilder på och runt Jimmie och med det mjuka fokuset ges en känsla av att allt berättas ur Jimmies perspektiv. Egentligen vet vi inte mycket mer än fyraåringen. Vi får aldrig någon information om vart vi är på väg eller varför vi flyr. Det enda vi har att gå efter är de vuxnas tröstande ord och vita lögner.

Betyg 5 av 5

Har du tips på nya svenska filmer som du vill dela med dig av?

Inline
Inline