• Viaplay
21 augusti 2021 kl. 14:08

Internatdrama som har det mesta.

Henrik Schyffert är en av personerna bakom Viaplays dramaserie Zebrarummet. Han må vara förknippad med humor, men i detta internatdrama bjuds vi på någonting helt annat.

Henrik Schyffert, Gustaf Skördeman
    Henrik Schyffert, Valter Skarsgård, Aliette Opheim, Edvin Endre m.fl

Frågorna blir många och tystnaden ihållande när en elev från den anrika internatskolan Tuna Kvarn hittas död efter en festkväll. Polisens arbete med dödsfallet möter på stora problem med skolans tystnadskultur och en ledning som är allt annat än medhjälpliga och vill att det hela ska blåsa förbi. Istället försöker man rikta fokuset på den närliggande förortsskolan.

Två som verkligen vill att blickarna ska riktas bort från skolan och dess slutna elevgrupp Zebrarummet är skolans VD Carl (Henrik Schyffert) och den högt aktade eleven Hugo (Valter Skarsgård). Carl, Hugo och Hugos vänner i Zebrarummet märker dock snabbt att deras skola, traditioner och egna intressen sätts under lupp och hård press.

Imponerande skådespelarinsatser

Zebrarummet.
Edvin Endre, Alva Bratt och Valter Skarsgård. Foto: Viaplay.

Det är onekligen inne med internatskolor och överklass i svenska TV-serier och filmer. Egentligen har det nog inte varit "ute" efter supersuccén Ondskan, men nu avlöser serierna varandra i rasande tempo. Jämför man med det senaste exemplet, Young Royals, så lyckas Zebrarummet med en del saker Young Royals inte gör. Men det är också en del som Zebrarummet inte riktigt lyckas med för att komma upp i nivå med Ondskan.

Det hela börjar bra och upplägget håller uppe intresset tillsammans med högt tempo, och karaktärer som känns både äkta och spännande. Men allt eftersom försvinner den intensitet som serien greppar tag en med i sina inledande avsnitt. Delar som till en början kändes starka och välkomponerade blir istället smått röriga. Till slut går de heller inte riktigt ihop. Men med detta sagt finns en tillräckligt stark grund i Zebrarummet för att den ska vara sevärd hela vägen.

Överraskande bra genom hela serien är dess unga skådespelare. Vi bjuds på flera imponerande insatser. Det är svårt att inte tänka på Valters bror Gustaf och hans roll i tidigare nämnda filmen Ondskan när man ser hur Valter iskallt och behärskande gestaltar den ständigt kokainpåverkade och manipulativa Hugo. I tillägg imponerar även Valters vänner i serien, Edvin Endre och Alva Bratt

Henrik Schyffert ger tittaren en spännande idé med sin serie, som har en hel del intressanta spår. Med det sagt både tror och hoppas jag på en fortsättning från Tuna Kvarn.