Snart premiär för The Holiday med Liv Mjönes

The Holiday (säsong 1)

• 4 x 45 min
  • Viaplay
Uppdaterad kl. 18:03 | Publicerad 12 mars 2022 kl. 18:03

Kaosartad semesterresa med fyra familjer.

Fyra brittiska familjer bestämmer sig för att åka till ett hus på Malta för att spendera sin semester. Alla familjerna har lite halvkniviga relationer och massa hemligheter under ytan. Vad kan gå fel egentligen?

Laura Way
    Jill Halfpenny, Owen McDonnell, Aidan McArdle, Liv Mjönes, Cat Simmons m.fl.

Tillsammans med sina familjer och barn bestämmer sig fyra vänner från universitetstiden för att spendera sommaren ihop i ett hus på Malta. Men de fyra vännernas familjer går inte särskilt bra ihop och vissa av familjemedlemmarna har en historia och bakgrund som de gärna glömmer. Redan första dagen märker Kate (Jill Halfpenny) att det är fler hemligheter som döljer sig under ytan.

Kate och hennes vänner Rowan, Jenny och Izzy var nära under universitetstiden, men sedan dess har en hel del hänt. Kan en semester tillsammans få vännerna att hitta tillbaka till varandra, eller kommer det göra det hela värre för gänget? Det visar sig snabbt att semestern är allt annat än bra för relationerna och det blir istället en kamp på liv och död.

Orimligt lång väntan på att något ska hända.

Något som genomsyrar streamingtjänsternas konstanta flöde av medelmåttiga serier som pumpas ut är att de är alldeles för långa. Många berättelser hade lätt kunnat berättas på fyra avsnitt, istället för tre säsonger. The Holiday försöker korta ner handlingen något, till just fyra avsnitt. Det borde vara en rimlig längd för en inte allt för komplicerad berättelse. Trots det är The Holiday alldeles för lång och stundtals brutalt långsam. För den som precis planterat vårens fröer händer är det nog mer spännande och händelserikt att sitta och kolla på det än att genomlida fyra otroligt långrandiga avsnitt.

The Holiday lovar gott när man tittar på trailern och läser vad det handlar om. Tyvärr dröjer det inte länge innan man märker att serien inte kommer att leva upp till förväntningarna. Det hela är förutsägbart med ett svagt manus och har mer eller mindre stulit delar från lyckade produktioner och serier, utan att egentligen komma med något nytt. Dessutom är flera av scenerna helt orelevanta och avslutas hastigt utan någon förklaring eller bidrag till handlingen. Alla varma och härliga miljöbilder från Malta är ett av få plus i serien. Annars är det verkligen inte mycket i serien som är värt att se. En lång väntan på ingenting.

Serien vilar på dess stora utbud av karaktärer. Både axlarna och karaktärerna är dock allt för tunna. Även om det finns många personer att följa i serien är det svårt att hitta någon som man faktiskt känner för och vill att det ska gå bra för. Snarare blir man irriterad på samtliga i den överdrivet stora ensemblen. Karaktärerna gör konstant märkliga och dumma val, är lika djupa som en barnpool och saknar både känslor och mina sympatier. Det är kul att Liv Mjönes dyker upp med sin svenska brytning, men annars är det inte många av skådespelarna som imponerar eller gör någon noterbar insats.

The Holiday är en utdragen väntan på ingenting. Förutom att det är roligt att se Liv Mjönes i en liten roll är det ingen av karaktärerna som vinner mina sympatier eller känslor. Serien lovar gott men slutar snabbt med en kallsup i poolen.