• Viaplay
Uppdaterad 07 oktober 2022 kl. 14:10 | Publicerad 06 oktober 2022 kl. 20:10

Lars von Trier lyckas med det omöjliga

Snart är det dags för "Riket: Exodus" att ha premiär på Viaplay. Filmtopps Lars von Trier-fan Eric Diedrichs njuter av den mycket efterlängtade uppföljaren.

Lars von Trier
    Mikael Persbrandt, Lars Mikkelsen, Tuva Novotny, Willem Dafoe, Alexander Skarsgård, Ida Engvoll m.fl.

I tidiga tonår såg jag och pappa Lars von Triers Riket I & II på ett sätt som i dag nästan vore otänkbart. Trots att DVD-boxen stod i hyllan blev det aldrig mer än ett avsnitt per kväll, hur mycket jag än bönade. Nej, det skulle njutas av varje sekund. Döm om min förvåning när sista avsnittet tog slut med den mest extrema laddningen cliffhangers sedan Twin Peaks-finalen 1991. Det skulle så klart ha blivit en till säsong, men så dog den oefterhärmlige Ernst-Hugo Järegård

Sedan dess har jag sett om serien (i en helt annan takt) vid flera tillfällen och varje gång jag har träffat någon av Riket-skådespelarna har jag frågat vad planen var. "Det vet bara Lars" har varit det stående svaret. Stephen King delade min frustration och gjorde sin egna version av Riket med ett eget slut. Tyvärr har just tillfredsställande finaler aldrig varit skräckförfattarens signum.

Nu, 25 år efter att vi lämnades till vår egen fantasi, återvänder Lars von Trier till rikshospitalet i Köpenhamn för att knyta ihop säcken. Ett på pappret omöjligt uppdrag, dessutom av en regissör som blivit allt mer humorbefriad för varje film han har gjort. Rädd för att bli besviken dröjde det många dagar innan jag vågade trycka på playknappen.

Fem timmar senare kan jag bara konstatera en sak – Lars von Trier lyckades och han är roligare än någonsin.

Riket: Exodus
Lars von Trier regisserar Mikael Persbrandt, Alexander Skarsgård och Tuva Novotny. Foto: Viaplay.

Ondskan vaknar till liv

Fösta avsnittet inleds med att sömngångaren Karen precis har avslutat andra säsongen av Riket på DVD. Upprörd över alla lösa trådar (hög igenkänning) bestämmer hon sig för att åka till Rikshospitalet för att ta reda på vad som egentligen hände. Där är Lars von Trier ett skällsord, en total idiot som gjort sjukhuset till en plats för nyfikna turister. Karen är däremot fast bestämd om att det som hände i serien också hände på riktigt och att en ondska håller på att vakna till liv i bygget.

Med sig har Lars von Trier en stark ensemble där vi utöver Mikael Persbrandt i rollen som Stig Helmer Jr. får se Lars Mikkelsen, Tuva Novotny, Willem Dafoe, Alexander Skarsgård, Ida Engvoll, Nikolaj Lie Kaas och Udo Kier. Man säger inte nej till Trier helt enkelt. Lustfyllt iscensätter de Rikets skeva värld, som denna gång låter sig influeras av allt från David Lynch till Stephen King. Lucio Fulci till Tarkovsky. Sjunde inseglet till Once Upon a Time in the West.

RIKET EXODUS
Mikael Persbrandt vrålar i "Riket: Exodus". Foto: Viaplay.

Danskjävlar och demoner

Riket: Exodus är von Trier på speed. Den danske filmmästarens syrliga blick på människans drivkrafter har nog aldrig varit mer lustfylld att ta del av. Det drivs om samtiden, det drivs om Sverige och det drivs givetvis om Danmark när skådespelarna med Mikael Persbrandt i spetsen staplar den ena galenskapen på den andra. Demoner i väggarna! Andar i glasburkar! Råttor! Ugglor! En benlös Rigmor! MÖTEN FÖR ANONYMA SVENSKAR SOM HATAR DANSKAR!

Det är absurt. Det är smart. Det är dumt. Det är skräckinjagande. Det är roligt. Det är djärvt. Det är modigt. Det är unikt. Det är fult, snyggt, vackert, trollbindande, förhäxande. Ja, det är nästan alla adjektiv i recensentordboken.

Att beskriva handlingen i "Riket: Exodus" är mer eller mindre lönlöst. Den måste helt enkelt upplevas. Och du kan göra det den 9 oktober på Viaplay.