The Head (2020)

• 6 x 50
  • Thriller
  • Viaplay
05 december 2020 kl. 10:12

Paranoia, känslor och twist-bonanza blandas i Viaplays ”whodunit”-thriller.

2020 kan sammanfattas med många ord. Men generell ångest och paranoia kanske tyvärr kvalar in på mångas topplistor. Viaplay lyckas sätta fingret på tidsandan i en serie som kommer att passa den som gillar "The Thing" och "Among Us" som handen i handsken.

David Pastor, Àlex Pastor, David Troncoso
    Jorge Dorado
    John Lynch, Katharine O'Donnelly, Alexandre Willaume, Richard Sammel, Tomohisa Yamashita, Laura Bach, Álvaro Morte

Du kanske tror att din karantän är jobbig men testa att placera dig på en forskarbas på Sydpolen i sex månader för att sedan märka att en och en av dina handfull kollegor helt plötsligt mördas under mystiska omständigheter.

Det är vad Annika (Laura Bach) konfronteras av i den nya Viaplay-serien när hon för andra gången i rad reser till denna kalla, karga och mörka plats för att bedriva forskning mot klimatkrisen tillsammans med sitt briljanta forskarteam. Berättelsen nystas dock fram genom hennes make och kollega Johan (Alexandre Willaume) som efter flera veckors radiotystnad från hustruns bas blir orolig och samlar ihop ett team som beger sig till platsen.

Johan märker snabbt att någonting inte står helt rätt till och snart påbörjas ett pussel i sann Agatha Christie-anda, plus några liter blod och uppbrända kroppar. Paniken slår förstås till men helt plötsligt finner de överlevaren Maggie (underbart spelad av Katharine O'Donnelly och seriens klara MVP), som traumatiserat kan börja berätta om vad som har hänt och ge oss tillbakablickar samtidigt som Johans team undersöker platsen i realtid efter kroppar och andra överlevare. I början kan man få känslan av att man sett det förr, men den som har tålamod och ser till slutet blir rikligt belönad.

Tidigt i serien ser vi hur Annika anländer på plats och av tradition så bänkar sig forskarna och ser kultfilmen "The Thing" på tjock-tv:n redan första kvällen. Men ingen av dem kunde väl då ana hur lik deras egen verklighet filmen faktiskt skulle komma att bli. Eller jo förresten, någon av dem bör väl ha en aning? För inte är det väl ett utomstående hot som tagit sig till denna isolerade plats för att agera baneman? The Head låter tittaren gissa bokstavligen enda in i slutet och så fort man tror att man har en aning så rycker serien duktigt mattan under fötterna på en. Tankarna pendlar mellan att misstänka den hetlevrade kocken eller den nyinvigda ynglingen, till att börja fundera på huruvida någon rest dit för att utkräva någon slags hämnd eller om till och med det övernaturliga har ett finger med i spelet.

Doftar John Carpenter

Den som gillar nervkittlande kammarspel kommer inte att bli besviken. Serien är snygg med sina Carpenter-doftande miljöer, välspelad, har grymma cliffhangers och vändningar och det är kul med alla nordiska språk som blandas i Viaplay-mixen. Att man faktiskt känner för karaktärerna, och de band som knyts mellan dem, är förstås också av yttersta vikt och vid de tillfällen då Johan tror sig ha kommit ett steg närmre slutsatsen om att Annika faktiskt inte klarat sig med livet i behåll så åker hjärtat rakt upp i halsgropen.

"The Head" sätter något slags bisarrt finger på samtiden. Det går inte att förneka – oavsett hur osannolikt det låter att en vidareutveckling på John Carpenters The Thing från 1982 ska kunna göra det. Men någonting med karantänhysterin och den paranoida tidsandan vi själva lever i (Har hen verkligen tvättat händerna? Stod vi för nära varandra just nu? Har jag symtom?) gör att The Head känns precis lika rätt för 2020 som (det förvånansvärt besläktade) mobilspelet Among Us kändes när det begav sig.

Det är dags att kanalisera alla känslor som bubblat upp under det här pissåret och "The Head" på Viaplay är ett perfekt alternativ, så se till att se den, få en katarsis när allting slutligen nystas upp och blicka framåt mot ett 2021 som förhoppningsvis kan se något ljusare ut.

För fler nyheter --> Scrolla vidare!