Omgiven av fiender

Omgiven av fiender (avsnitt 1-4)

• 6x40 min
  • Viaplay
19 januari 2022 kl. 20:01

Nordens nynazister kommer till tals

I denna dokumentär följer journalisten Henrik Evertsson radikaliserade nationalister runtom i Norden för att få en inblick i deras liv och filosofi. Det är extremt, det är skrämmande - och det är deras vardag.

Henrik Evertsson, Jørn Norstrøm

Under sex avsnitt följer journalisten Henrik Evertsson centrala figurer i NMR och deras liknande föreningar runtom i Norden. Han slår inte bara följe med ledarfigurerna i deras eviga kamp att sprida sin propaganda, han tittar även in i hos de "vanliga" människorna som lyssnar på dem.

När man talar om dessa extrema rörelser är det omöjligt att komma undan utan några rynkade ögonbryn, och ett samtal där man trodde alla var på samma sida kan oförutsett bli lunchrastens stora diskussion. För ja, självklart är yttrandefrihet en av Sveriges grundstenar. Innebär inte det också att även rörelser som de i denna dokumentär också ska få komma till tals? Och ja, det är fel att pracka sina åsikter på sina barn men om barnen själva väljer den kontroversiella vägen, vad gör man då?

Omgiven av fiender

Varje avsnitt fokuserar lite mer på ett specifikt ämne, såsom just yttrandefrihet och hur man en dag plötsligt har nynazister som grannar. Denna struktur förhöjer spänningen och håller intresset vid liv men trots det är serien utdragen. Ny information sprinklas ut för lite och för sällan för att rättfärdiga sex avsnitt och den hade vunnit på att smalna av ännu mer.

Efter ha introducerat avsnittets huvudämne svävar riktningen sedan iväg till bredare material som demonstrationer, tal och intervjuer som kunde ha placerats i princip var som helst i serien. För att ge en nyanserad bild över hela fenomenet hade en ännu mer detaljerad och närgången inblick i exempelvis en nyrekryterads initiation, eller en av ledarnas arbete, vunnit i längden.

Spännande men utdragen

För ett par år sedan hamnade Henrik Evertssons journalistarbete under lupp i samband med hans dokumentär "Estonia - fyndet som förändrar allt". Åtal väcktes mot journalisten gällande brott mot griftefriden samtidigt som andra röster menade att de nya upptäckterna var värda att utforska på nytt. Dokumentären delade lägret och han nominerades både till årets journalist och årets förvillare på grund av hans sensationella sätt att presentera teorier och bristande bevisning av information.

Omgiven av fiender lider av samma spänningstörstande retorik. Skaparna gör sitt yttersta för att framställa dessa rörelser som farliga – vilket de är – men de går till sådana längder att serien nästan börjar likna mer ett politiskt drama än källa för information. Ledarna målas upp som ikoner, som om de är superskurkar klädda i viking T-shirts och progressiva glasögon, samtidigt som den andra sidan av debatten sällsynt får komma till tals. Deras utpekade "fiender" får ingen röst och blir "de andra". Knappast ett bra tillvägagångssätt för att ge en rättvis bild, vilket en dokumentär alltid ska sikta mot.

Omgiven av fiender

"Omgiven av fiender" har premiär 20/1 på Viaplay.