Nere (säsong 1)

• 6 x 27 min
  • Komedi, Drama
  • Viaplay
23 augusti 2022 kl. 10:08

Om att gå vidare i livet efter olycka

Hur tacklar man livet om man en dag blir förlamad från midjan och ner? Det är något som Viaplays mörka komediserie "Nere" till stor del handlar om. För Fannys del gäller det att försöka se det roliga i livet. Trots olyckan.

Tina Rygh
    Maria Austgulen, Mari Hauge Einbu, Isabel Bråthen, Janne Kokkin m.fl.

Fanny är en tjej som alltid har saker på gång och ständigt med ett leende på läpparna. En dag sitter hon på en bar med en vän och dricker öl efter öl. Det blir en riktigt blöt kväll där Fanny till slut får skjuts på en cykel. Det är då olyckan inträffar. Vännen som cyklar dör i olyckan. Fanny överlever men blir förlamad från midjan och ner. Hon hamnar i rullstol och tvingas leva ett nytt liv som skiljer sig dramatiskt från det tidigare där hon kunde gå.

Trots att det nya rullstolsburna livet innebär en hel del besvär och problem försöker Fanny så gott som möjligt att se livet från den ljusa sidan. Samtidigt är det många i hennes omgivning som inte riktigt klarar av hennes nya sits. Många vet inte hur de ska bete sig och vissa orkar helt enkelt inte med att hon sitter i rullstol. Därför får Fanny jobba hårt med relationerna som hon har, samtidigt som hon försöker anpassa sig efter sina egna svåra omständigheter.

Skratten fastnar i halsen

Det börjar bli tjatigt att påpeka det, men norrmännen är för närvarande högklassiga när det kommer till att göra serier. På pappret ska det väl inte gå att göra en så pass engagerande, eller för den delen rolig, serie om en person som sitter i rullstol. Men Nere visar att jo, det går alldeles utmärkt. Den håller en hög nivå och är underhållande mer eller mindre alla avsnitt i sin första säsong.

Redan i första avsnittet bjuds vi på flera skratt och får snabbt en uppfattning av vad det är för serie vi kan vänta oss. Skämten är inte bara rakt på och så där överdrivet tydliga. Ibland ligger skämten lite mer undangömda och landar först lite senare när man hunnit tänka efter vad det är som faktiskt sägs. Allt som oftast fastnar dock skratten i halsen och man tänker "får jag verkligen skratta åt detta?". Det får man och det är precis vad seriens underbara huvudkaraktär Fanny vill: att vi skrattar åt det som är jobbigt i hennes liv.

Det är just Fannys livsinställning, attityd och ibland ganska råa kommentarer som till stor del gör Nere så rolig och underhållande. Hennes sätt att alltid göra sina vänner eller familjemedlemmar obekväma av hennes rullstol och nya liv slutar aldrig vara roligt. Hon har alltid glimten i ögat och försöker verkligen anpassa sig till en verklighet som hon inte alltid har lätt att acceptera. Trots det har hon alltid en rapp kommentar på lager och försöker alltid hitta något roligt i varje motgång. Även om hon själv kanske inte alltid ser det roliga i det.

"Nere" lyckas på något vänster göra komedi av livet i rullstol. Jag vet inte hur man lyckas med det, men det gör seriens skapare Tina Rygh. Även om serien efter ett par avsnitt känns lite "gjord" och skämten känns lite bekanta så är det en serie som både är underhållande och sevärd under samtliga avsnitt. Ännu en mycket bra serie från Norge och ännu en stark Viaplay-produktion.