Mitt liv som Lasse Hallström (2022)

• 2 x 60 min
  • Dokumentär
  • Viaplay
18 november 2022 kl. 19:11

Tvådelad dokumentärserie om Lasse Hallström.

Lasse Hallström behöver egentligen ingen längre introduktion. Mannen som gjort både legendariska musikvideor och prisbelönade storfilmer har varit ett välbekant namn i hur många år som helst. Nu berättar han ingående om hans liv.

Björn Sjönell
    Lasse Hallström, Lena Olin, Benny Andersson, Tora Hallström m.fl

Lagom till att Lasse Hallströms senaste film Hilma kommer till Viaplay släpper samma streamingplattform en tvådelad dokumentärserie om den legendariska regissören. I dokumentären Mitt liv som Lasse Hallström tar han oss på en detaljerad resa från hans första dagar i livet hela vägen till premiären av hans hjärteprojekt Hilma. Det är en resa där film, tv och skapande alltid varit i centrum och där han varit med om allt och lite till.

Det är en inblick i både det professionella och det privata där intervjuer med världsstjärnor varvas med akrivmaterial. Hallström berättar intressanta berättelser om arbetet med filmsuccéer som Mitt liv som hund, Ciderhusreglerna och Gilbert Grape. Vi får även höra honom berätta om hans mindre kända produktioner och om hur allt började hemma med hans pappas reportagefilmer. Det är helt enkelt en berättelse om Lasse Hallströms liv som sig själv.

Detaljerat men utan smuts och motgångar

Det är verkligen en minst sagt detaljerad dokumentärserie, om man nu kan kalla det för det, som Viaplay och Lasse Hallström bjuder oss på. Det är knappt en dag i hans långa liv som vi inte får höra om. Allt är med. Skolgången, när han började jobba med kameror och när han först blev ett omtalat namn. Det enda som inte är med är när han lärde sig gå och blev av med oskulden, annars får vi höra om allt han varit med om. Detta är både till dokumentärens fördel och nackdel kan man tycka.

Att få höra Hallström med inlevelse berätta om varje steg i karriären och om allt han varit med om är verkligen intressant. Vilket liv han haft! Dock är det inte utan att man tänker att vissa saker hade kunnat skippas, eller åtminstone berättats mer i förbifarten. Nu är det vissa rätt ointessanta eller mindre relevanta saker som får allt för mycket plats och som drar ner betyget något.

I serien finns dessutom ett sidospår som känns lite onödigt och som snarare borde ha en egen dokumentär, om ens det. Under seriens gång får vi nämligen också följa med i arbetet med Viaplays och Hallströms senaste storfilm - Hilma. Känns ibland onödiga, ointressanta och bryter allt för ofta av mitt i en intressant berättelse om något betydligt mer intressant och storslaget.

Något som också gnager lite är hur perfekt allt verkar vara och hur otrolig alla tycker att han är. Ja, det hade varit konstigt om intervjupersonerna skulle snacka skit om dokumentärens huvudperson. Men efter att ha hört fem personer berätta att Lasse Hallström mer eller mindre revolutionerat filmindustrin eller fått han eller hon att tänka över sitt egna liv blir det bara töntigt och överdrivet. Dessutom saknar serien till stor del smuts och motgångar. Allt går som på räls till priserna och det är knappt en enda motgång innan det andra och sista avsnittet är slut.

På det stora hela är Viaplays dokumentärserie om regissören Lasse Hallström en intressant produktion. Den hade dock utan problem kunnat kortats ner till en dokumentärfilm på 90 minuter genom att ta bort alla delar om arbetet med Hilma. Då hade man dessutom kunnat få med lite motgångar och smuts, något som Hallströms liv nästan varit helt fritt från, om man ska tro dokumentärserien.

Mer Läsning: