• Viaplay
30 januari 2022 kl. 16:01

Mörkt drama från Norge om incelkultur

På ytan ser Viaplays norska dramaserie ut att vara både mysig och lite rolig. Men låt inte skenet bedra. Halvvägs in visar serien sitt mörka ansikte som gör den svår att släppa.

Rikke Gregersen
    Elli Müller Osborne, Arthur Hakalahti, Mohammed Ali, Sofia Tjelta m.fl

Psykologistudenten Ida (Elli Müller Osborne) har precis flyttat till Oslo för att börja studera. Överallt ser hon fara och saker som gör henne orolig. Det är allt från att bli knuffad framför tunnelbanan, att träd ska välta över huset och att det ska ske en skolskjutning på skolan.

Efter en fest träffar hon Aksel (Arthur Hakalahti), som bor i samma kollektiv som ett par klasskamrater. De berättar att han är lite märklig och skriver konstiga saker på onlineforumet Reddit. När Ida undersöker vad det är Aksel skriver misstänker hon snabbt att han är en inser och att han planerar att utföra en skolskjutning. Ida bestämmer sig då för att försöka komma nära Aksel och på något sätt stoppa honom från att utföra dådet som hon är rädd att han planerar.

Får skratten att vända sig i magen

Norrmännen fortsätter att spotta ur sig briljanta och nyskapande serier av högsta klass. Ida tar ansvarViaplay känns till en början som något av en besvikelse och ett svagt försök på en ungdomsserie. Men efter ett par avsnitt händer något med serien som lyfter den till nya och oväntade nivåer. Den halvmysiga och lite småroliga serien blir helt plötsligt en serie med ett obehagligt mörker och djup som vägrar att släppa taget om sina tittare.

Seriens allvar och problematik växer fram på ett välskrivet och smart vis. Det börjar som sagt lättsamt och går långsamt över till att bli obehaglig och mörk. Detta nästan utan att man märker att det faktiskt händer. Mörkret smyger liksom över en, men låter alltid humorn finnas nära till hands som ett ljus i mörket. Dessutom tillåter serien oss att skratta åt det mörka med sin mörka humor, för att snabbt få skratten att vända sig i magen. En serie som ständigt överraskar.

"Perfekt serie att plöja under en kväll"

Ida tar ansvar. Foto: Viaplay.

Överraskar och imponerar gör även seriens många vassa skådespelare. Huvudrollsinnehavaren Elli Müller Osborne gör rollen som den sköra och oroliga Ida på ett lysande sätt. Dessutom imponerar flera av seriens biroller, bland annat Arthur Hakalahti i rollen som den iskalla incelen Aksel. Till en början kan båda karaktärerna och skådespelarna, precis som serien, kännas lite platta och intetsägande. Men när man väl fått lite tid med karaktärerna och serien i sig förstår man vad Ida, Aksel och serien faktiskt vill visa och säga.

"Ida tar ansvar" är en serie som kräver ett par avsnitt. Den kan till en början verka som ett halvdant försök på en ungdomsserie, men ungefär halvvägs in visar serien sitt rätta ansikte och mörker. Att seriens avsnitt dessutom bara är 20 minuter långa gör den till en perfekt serie att plöja under en kväll. Något annat är svårt att göra när den väl satt klorna i en.