Recension: Delete Me (säsong 2)

Recension: Delete Me (säsong 2)

• 6 x 30 min
  • Viaplay
26 april 2023 kl. 14:04

Ett viktigt ämne som skulle kunna skildras bättre

Kvinnors framställning i sociala medier, status och jakten på pengar och likes är huvudfokus i säsong två av ungdomsdramat “Delete Me” på Viaplay. Det är ett viktigt och aktuellt ämne som tas upp, men utförandet hade kunnat vara bättre och säsongen saknar det där lilla extra som man vant sig vid att norska ungdomsserier oftast besitter.

Marie Kristiansen
    Sofia Tjelta Sydness, Erik Enge, Happy Jankell m.fl.

I säsong två av "Delete Me" är inte längre Sanna (Sofia Tjelta Sydness) den coola tjejen i skolan utan nu är hon vuxen och arbetar som servitris i Oslo. Hon har startat en kanal på en sida i likhet med Youtube där hon laddar upp videor och drömmer om att slå igenom som makeup-influenser och att kunna leva på sponsorpengar. Istället blir hon övertygad om att starta en profil på plattformen “Hornyfans”, som anspelar på den riktiga hemsidan Onlyfans, vilket drar in henne i diverse problem.

Sanna träffar en kille som kommer med idén att hon istället för att ta bilder på sig själv kan sno nakenbilder på andra kvinnor och skicka till män och på så sätt tjäna snabba pengar. Sanna dras dock längre ner i den mörkare delen av internet och priset att betala för status och pengar blir högt.

Delete Me säsong 2 2023

Viktigt ämne att diskutera

Säsong två av "Delete Me" följer i samma spår som den föregående säsongen vad gäller fokus på ett kontroversiellt tema. Unga personers användande av sociala medier och konsekvenserna av detta är utan tvivel aktuellt och ett ämne som är viktigt att diskutera, och därför är det bra att det tas upp. Hur kvinnor framställs, inte bara på internet, och rättigheten att få bestämma över sin egen kropp borde fler använda som drivbränsle i sådana här produktioner med tanke på hur det ser ut i världen i dag.

Däremot når inte denna serie riktigt ända fram vad gäller skarphet och bra genomförande. Att skildra konsekvenserna av sociala medier och hur lättillgängligt det är görs bra och säsongen kan definitivt bidra till diskussionen huruvida plattformar som “Onlyfans” borde finnas eller inte.

Utöver det är det däremot inte mycket annat som sker. Man får följa Sannas resa från att skapa en profil på sidan och vad konsekvenserna av det blir, men inget mer. Det finns vissa trådar som går parallellt med huvudhandlingen, men dessa görs det ingenting med. Karaktärerna känns inte färdigutvecklade och det borde ligga mer fokus parallellt på varför de tar de besluten de gör och vad som lett fram till det. Snarare blir det en diskussion om internet, vilket då lika gärna hade kunnat vara en dokumentär, med tanke på att säsongen dessutom är baserad på verkliga händelser.

Delete Me säsong 2 2023

Dialogen blir lidande

Känslan man lämnas med är att serien vill väldigt mycket, men inte når upp till det. I likhet med första säsongen är även denna artistiskt gjord och det har lagts mycket tid på det visuella för att skapa en viss känsla, vilket gjort att dialogen blir lidande. Och vissa scener är otroligt snyggt gjorda, men det säger inte så mycket när helheten inte är komplett.

Det bitvis bristfälliga skådespelet bidrar till känslan att man önskar att de gjort mer med serien och framför allt jobbat på vad det är som gör att man ska känna någonting för karaktärerna och engagera sig i deras liv. Det som engagerar med säsongen är den verklighetsskildring som görs och att det som sagt skapar både funderingar och diskussion kring kvinnor och internet, men eftersom det är en tv-serie borde lika mycket fokus även ligga på karaktärerna och storyutveckling.

Säsong två av “Delete Me” är tänkvärd och engagerande vad gäller ämnena som tas upp. Däremot saknas det mycket hos karaktärerna och i handlingen som hade kunnat ge mer djup till säsongen och skildrat de viktiga ämnena på ett ännu mer slagfärdigt sätt.

“Delete Me”, säsong 2, har premiär den 27 april på Viaplay.