• Viaplay
06 juni 2022 kl. 18:06

Fascinerande om missförstådd revolverman

Snart är det premiär för Viaplays internationella satsning "Billy the Kid". Filmtopps Eric Diedrichs gillar vad han ser, men tycker startsträckan är lite väl tålamodskrävande.

Michael Hirst
    Tom Blyth, Daniel Webber, Eileen O'Higgins m.fl.

Om det är något jag är svag för så är det westernfilmer. Moraliskt tvivelaktiga, svettiga män i coola hattar och snabba på avtryckaren, slående miljöer, klassiskt soundtrack och en laglös värld som ofta agerar skådeplats för en berättelse som på ett eller annat vis speglar vår egna samtid. Utöver Yellowstone och Familjen Macahan har jag däremot knappt upplevt den vilda västern i TV-serieformat, något som det nu, med Viaplays storsatsning Billy the Kid, blir ändring på.

Tvingas in på den kriminella banan

Recension av Billy the Kid
Tom Blyth som Billy the Kid. Foto: Viaplay.

Skapad av Michael Hirst, som gett oss historiska dramer som Elizabeth (1998), Tudors (2007-2010) och Vikings (2013-2020), får vi här bekanta oss av en betydligt mer realistisk bild av den mytomspunne revolvermannen Billy the Kid än vad vi är vana vid. Glöm allt som heter Lucky Luke och Sam Peckinpah, här är Billy en rätt sympatisk grabb som mer eller mindre tvingas in i våldets värld.

Även om realism tycks vara det stora nyckelordet (ingen lutar sig över kitschiga salongsdörrar, ingen klatschig musik på ett ostämt piano) är det rätt traditionellt berättat. Vi följer den irländske emigranten Billy under uppväxtåren – usel plastfarsa, familjemedlemmar som stryker med i sjukdomar etc. samtidigt som vi får se hur han blir allt mer flink på avtryckaren. Till skillnad från många andra identifierar han sig också med den mexikanska minoritetsgruppen som ständigt utsätts för strukturell rasism.

Lång dags färd mot natten med Jesse Evans

Billy the Kid och Jesse Evens
Jesse Evens och Billy the Kid. Foto: Viaplay.

Under säsongens andra (och bättre) halva börjar BIlly stå mer på egna ben och gör sig även bekant med den laglöse Jesse Evans (inte att förväxla med Jesse James), men deras vänskap börjar snart att präglas av misstankar och rivalitet. Inte minst när Jesses flickvän ögnar allt mer mot den nye gunslingern i stan.

I huvudrollen som Billy the Kid ser vi stjärnskottet Tom Blyth, som precis landade huvudrollen i nya Hunger Games-filmen. Han gör ett väldigt bra jobb och besitter just potentialen att bli en stjärna - karismatisk, lätt att tycka om och dessutom en skicklig skådespelare. Utan honom hade inte Billy the Kid fungerat.

Ser fram emot en fortsättning

Billy the Kid
Billy the Kid gör sig redo för nya äventyr. Foto: Viaplay.

Det är rätt uppenbart att det blir fler säsonger, vilket också är helt rätt. I det stora hela skrapar den första säsongen bara på ytan, dels när det kommer Billys historia, dels när det kommer till det korrupta, politiska spelet som byggde USA. Redan i de första avsnitten introduceras den hemliga organisationen "Santa Fe-ringen", som bakom kulisserna formade världens mäktigaste nation – och allt med fulspel. Mer om dem tack!

Billy the Kid har premiär den 12 juni på Viaplay.