Utmärkt sportfilm, även för den som inte gillar sport.

Ronnie Sandahl är tillbaka med "Tigrar", den andra delen i sport-trilogi där "Borg" utgjorde startskottet. Filmtopp har sett filmen på Göteborg Film Festival.

Ronnie Sandahl
    Ronnie Sandahl
    Erik Enge, Frida Gustavsson, Johannes Khunke, Alfred Enoch m.fl.

Nya svenska filmer och serier

Jag ska vara helt transparent och erkänna att jag inte gillar fotboll. Jag gillar inte ens sport. Men man behöver inte gilla sport för att uppskatta en bra sportfilm. Tjuren från Bronx är ett mästerverk och jag vet i princip ingenting om boxning. Och precis som i Scorseses film är själva sporten sekundär i Tigrar, där fotbollen snarare utgör spelplanen för vår huvudpersons inre kamp.

Streama Gratis

I centrum står den verkliga historien om Martin Bengtsson, en ung supertalang från Örebro som vid 16 års ålder blir signad av Inter. Kort efter att hans dröm har gått i uppfyllelse får han erfara att sportindustrin inte riktigt är så glamorös som han tänkt sig. Tillsammans med andra talanger låses han in i ett hus i Milano där en sak genast står tydligt – vinna eller försvinna.

De andra förmågorna hatar honom från start. Han är från Sverige, fattar inte italienska och har signats för en drömsumma. De är snabba med att utse honom till hackkyckling och gör vad de kan för att knäcka honom.

Mardrömslik coming of age-historia.

Som du kanske förstår vilar det en mardrömsliknande känsla över filmen. Martins stående kamp med sina inre demoner, drömmar och sin omgivning är många gånger plågsam att ta del av. Den skildras inte heller med någon vidare sympati från regissörens sida, utan kyligt får vi ta del av vad som sker. Även när Martin har vind i seglet, förstår vi att de små framgångarna inte kommer att stilla hans hunger. Han har ett hål i sitt hjärta som inte kan fyllas med framgång.

Erik Enge är utmärkt i huvudrollen och gör det mesta med små medel. Skickligt förmedlar han den återhållsamme Martins beslutsamhet och våndor med subtilt minspel där blickar får sköta mesta talan. Jag vill även lyfta fram Frida Gustavsson som spelar Martins flickvän. Förra året såg vi henne i Partisan och innan dess har vi sett henne i Eld & Lågor. Nu är hon aktuell med Vikings: Valhalla och om allt vill sig väl får hon sig ett slags internationellt genombrott.

Tigrar är regisserad av Ronnie Sandahl, som står bakom kameran för första gången sedan debuten med Svenskjävel 2015. Däremellan har han skrivit för manuset för Björn Borg-filmen Borg, som också är den första delen i hans "sport-trilogi". Tigrar är givetvis den andra. Den avslutande delen, Perfect, ska enligt uppgifter regisseras av Olivia Wilde och handla om två gymnaster. Den ser jag fram emot, även om det är en "sportfilm".

MER LÄSNING: Nya och bra filmer från 2021!